حضرت خدیجه(س) فرهنگ عقلانیت را در جامعه جاهلی پیاده کرد زیرا با اقتصاد ربوی رایج مبارزه کرد و امروز هم اگر ما خود را فرزند آن مادر میدانیم باید با ربا مبارزه کنیم.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی، در همایش ملی «صدف کوثر»؛ بزرگداشتحضرت خدیجه(س)در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت:
این همایش جدا از صبغه دینی و علمی صبغه حقوقی هم دارد زیرا حقوق متقابل فرزند و مادر ایجاب میکند که فرزند مادرش را بشناسد و بشناساند.
وی با بیان اینکه ما در برپایی این همایش دیر جنبیدهایم اظهار کرد:
فرهنگ جاهلیت را عقلانی کردن کار هر کسی نیست؛ در جاهلیت معیار، قبول و نکول پدران و نیاکان بود و اگر ملتی تصدیق و ردش بر تقلید از گذشته وابسته است این ملت مرده است ولی خدیجه قبل از بعثت به نبوت عامه و انبیاء ابراهیمی معتقد بوده است.
این مفسر قرآن بیان کرد: امام صادق(ع) فرمود اگر کسی میخواهد محقق و عالم باشد نباید دلال علم باشد، این فرد باید بفهمد که چه آورده نه اینکه دیگران چه چیزی آوردهاند زیرا میان دلال علم و مفسر و متکلم فرق است وخدیجهدر عصر دلالی موحد و عاقل بود و آیا ارزش ندارد چنین مادری را بشناسیم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه مومن در حصن و قلعه امن است بیان کرد:
زیرا مومن برای تصدیق و رد چیزی باید برهان و استدلال داشته باشد ولی کافر این طور نیست به همین دلیل به تقلید از نیاکان خویش بت میپرستند و در چنین عصری مادر ماحضرت خدیجه(س)زاهد و عاقل و پاکدامن بود و ما به وجود او فخر میکنیم.
این مفسر قرآن تاکید کرد:خدیجهفرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد؛ آنان چون جاهلی بودند اقتصادشان هم جاهلی بود و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور میزند؛ بارها عرض کردهام که از آمریکا و دشمنان کاری بر نمیآید و در جریان جنگ تحمیلی و ... دیدهایم و نخواهد توانست هم کاری بکند اما همین آدم بی عرضه اگر بگوید گزینه نظامی روی میز من است خیلیها حساب میبرند ولی اگر خداوند بگوید ربا حرب با من است کسی تکان نمیخورد و این فرهنگ جاهلی است.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد:
در جاهلیت که ربا پیمان اقتصادی رسمی بود؛ دامن فروشی نیز رسمی بود هر دو را خدیجه خط بطلان بر آن کشید و هم ربا و هم آلودگی را تحریم کرده بود و همه تجارت خود را در راه دین فدا کرد.
وی با بیان اینکه امروز نیز در فضای مجازی دامنفروشی تجارت رسمی عدهای است اظهار کرد:
خدیجهفرهنگ و اقتصاد و تجارت را تغییر داد و اگر میبینید ائمه این همه خضوع در پیشگاه آن حضرت دارند نه تنها چون مادر ایشان است بلکه به خاطر مقام و شان آن حضرت است.
وی تاکید کرد: الان هم باید با تاسی از آن حضرت بانکهای ربوی را تحریم کنیم و اگر میخواهیم این مادر از ما راضی شود باید مسیر او را برویم زیرا این جزء حقوق ایشان بر گردن ماست.
این مرجع تقلید با بیان اینکه تنها زیارت آنان رفتن نشانه احترام نیست بلکه باید راه آنان را برویم بیان کرد:
خدیجه مال التجاره خویش را در اختیار حضرت قرار داد؛ ایشان مریم ثانی برای ماست از این رو نه تنها الگوی زنان بلکه الگو برای همه افراد است همان طور که آسیه و مریم الگو برای همه جامعه خوب هستند البته حقوق جسمی میان زن و مرد متفاوت است ولی هیچ کمالی در اسلام مشروط به ذکور و اناث بودن نیست.
وی افزود: به همین دلیل در روایات داریم که فرشته بر حضرت زهرا نازل می شد و مصحف فاطمه از قبل همین ارتباط با فرشته ایجاد شد و امروز نیز با وجود اینکه وحی رسالت منقطع است ولی این ارتباط از سوی امام زمان وجود دارد و تمامی ائمه(ع) نیز وقتی از علم نامحدود صحبت می کردند زیرا به علم نامحدود متصل بودند و علم لدنی داشتند.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: حوزه باید بماند و مبلغ و امام جماعت و عالم تربیت کند ولی نباید همه دنبال این مسائل بروند و کسی که مستعد هست باید به سمت اجتهاد برود تا کسانی بتوانند شبهات و سؤالات فقهی را پاسخ دهند. امروز شبهات کانت ها و هگل ها هم هست و آنچه جوان را بی نماز می کند پاسخ به شبهه کانت و هگل است و نه شبهه ای که در قرون قبل مطرح بوده است.