تاريخ : شنبه 1395/8/22 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54641
بزرگداشت شخصیت حضرت خدیجه (س)، در همایش «صدف کوثر»

بزرگداشت شخصیت حضرت خدیجه (س)، در همایش «صدف کوثر»

دبیر علمی همایش صدف کوثر از دریافت ۱۲۰ مقاله خبر داد و با اشاره به جزئیات این همایش که روز دو دی ماه برگزار می‌شود گفت: آیات عظام جوادی آملی و مکارم شیرازی در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، دبیر علمی همایشحضرت خدیجه(س)؛ صدف کوثر، ۲۰ آبان در نشستی خبری گفت:

برای برگزاری همایش صدف کوثر از یکسال قبل برنامه‌ریزی‌ها آغاز شده و دوم دیماه سال جاری نیز با حضور میهمانانی از داخل و خارج کشور برگزار خواهد شد.
وی افزود: این همایش در روز یادشده در دو نوبت و در دو مکان جداگانه یعنی مجتمع آموزش عالی امام خمینی و جامعه الزهراء(س) و با سخنرانی دو تن از مراجع تقلید در نوبت صبح همایش و یکی از شخصیت‌های سیاسی و یا دینی در نوبت عصر برگزار خواهد شد.

این بانوی گرامی کسی است که ۲۵ سال در زمان فقر و سختی پیامبر با ایشان زندگی کرد و نه تنها گلایه ای نکرد بلکه همه اموال و دارایی‌های خود را هم در راه پیامبر و اسلام خرج کرد در حالی که سایر زنان ایشان در دوره رهبری پیامبر و تشکیل حکومت با ایشان بودند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: در نوبت صبح همایش، آیات عظام جوادی آملی و مکارم شیرازی سخنرانی می کنند همچنین دبیر علمی همایش گزارشی ارایه و دو مقاله برتر نیز قرائت خواهد شد همچنین شعر ویژه ای نیز قرائت خواهد شد.
رفیعی بیان کرد: در نوبت عصر نیز دو مقاله دیگر ارایه و گزارش دبیر علمی نیز عرضه می شود و از سخنران محوری که ممکن است یکی از مراجع معظم باشند استفاده خواهد  شد.
وی با بیان اینکه ۱۲۰ مقاله به این همایش رسیده است که ۳۵ عدد آن جزء مقالات برتر خواهند بود و تعدادی از آنان نیز سفارشی است اظهار کرد: موسوعهحضرت خدیجه(س)نیز با انعقاد تفاهم نامه ای با محققان دارالحدیث در حال تهیه است که نیمی از آن تمام شده و تا روز همایش مابقی کارهای آن نیز انجام خواهد شد.
وی افزود: این موسوعه در چهار جلد تدوین می شود همچنین مقالات همایش نیز در دو جلد چاپ و به همراه بسته ای فرهنگی به حاضران در همایش ارایه خواهد شد.
رفیعی از تعامل با شهرداری قم برای نامگذاری میدانی به نام آن حضرت خبر داد و تصریح کرد:

شهرداری قم قول همکاری در این زمینه داده است و به دنبال مکان‌یابی هستند و مقرر شده تا تبلیغات شهری رایگانی نیز در این خصوص انجام شود.
استاد حوزه علمیه هماهنگی با صدا و سیما برای پخش تیزر و تبلیغات مناسب همچنین برگزاری چند جلسه برای تبیین بیشتر همایش و شخصیتحضرت خدیجه(س)را از دیگر کارهای صورت گرفته برشمرد و عنوان کرد:

همچنین چهار پیش نشست در مجتمع امام، بنت الهدی، حوزه خواهران و جامعه الزهراء(س) برگزار شده و خواهد شد و دو نرم‌افزار نیز از طرف حوزه اصفهان و قم حاوی بیش از ۷۰۰ جلد کتاب رونمایی خواهد شد.
دبیر علمی این همایش بیان کرد: همچنین دو کتاب مرتبط با بانوان که یکی از آن ها تالیف آیت الله نوری همدانی است برای همایش خریداری شده است و همراه با دو نرم افزار به شرکت‌کنندگان در همایش عرضه خواهد شد همچنین نشریه و ویژه نامه‌ای نیز برای همایش منتشر می‌شود.
رفیعی با اشاره به پخش پیام تصویری رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد:

بیشتر هزینه‌های این همایش توسط خیرین و نیکوکاران و همکاری جامعه المصطفی تامین شده است و سراغ هر فردی که برای همکاری رفتیم به خاطر وجود با برکت حضرت خدیجه(س) دریغ نکردند.
وی از تجلیل از دو نفر از خالقان آثار برتر خبر داد و اظهار کرد: همایش به صورت ملی برگزار می شود ولی شخصیت های بین المللی نیز از جمله شیخ جعفر مرتضی برای حضور در همایش دعوت شده‌اند.
رفیعی از ایجاد دبیرخانه دائمی همایش خبر داد و تصریح کرد:

یکی از فعالیت های مقدماتی این همایش، دیدار با رهبر معظم و هشت تن از مراجع تقلید بوده است و تلاش کردیم تا این بزرگواران نیز در برپایی همایش مشارکت داشته باشند و بسیاری از آنان نیز خودشان پیگیر این همایش هستند.
پیشنهاد ایکنا در همایش گنجانده شد
وی در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه قرار بود محوری به محورهای همایش نیز افزوده شود ادامه داد:

محمورهای همایش: زیست‌نامه حضرت، منزلت در نزد پیامبر، حضرت در نزد اهل‌بیت(ع)، حضرت از دید خاورشناسان، حضرت و همسران پیامبر(ص)، حضرت و فرزندان، تراث علمی و روایی حضرت، حضرت و گسترش اسلام، حضرت در روایات و زیارات، ایثار اموال، الگوهای رفتاری آن حضرت و حضرت در منابع اهل سنت

محورهای همایش در ۱۴ محور تعریف شد ولی با پیگیری‌هایی از قبیل پیگیری ایکنا از سوی دیگر شخصیت‌ها و افراد، چندین محور دیگر نیز به همایش افزوده شد که از جمله همین بحث اقتصاد مقاومتی با توجه به ماجرای شعب ابیطالب(ع) بوده است ولی مقاله‌ای به ما نرسیده و در صورت فرصت خودم مطلبی در این زمینه خواهم نوشت.
رفیعی از باز بودن موضوعات  همایش و عدم محدود کردن آن به ۱۴ محور خبر داد و تاکید کرد:

مقالات مرتبط با مقام زن و حضرت خدیجه از جمله بحث اقتصاد مقاومتی وشعب ابی طالب نیز یکی از محورهای فرعی همایش است و مقاله‌ای در این زمینه واصل شود استقبال خواهیم کرد.
وی با اشاره به مظلومیت حضرت خدیجه(س) گفت:

این بانوی گرامی کسی است که ۲۵ سال در زمان فقر و سختی پیامبر با ایشان زندگی کرد و نه تنها گلایه ای نکرد بلکه همه اموال و دارایی‌های خود را هم در راه پیامبر و اسلام خرج کرد در حالی که سایر زنان ایشان در دوره رهبری پیامبر و تشکیل حکومت با ایشان بودند.
رفیعی اضافه کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب ایشان مادر ۱۲ امام هستند و به تعبیر آیت الله سبحانی فشارها و مشکلات شعب ابیطالب(ع) سبب شد تا ایشان در همان دوران وفات کنند و مشکلات در وفات ایشان بی تاثیر نبود.
وی به محورهای اصلی همایش اشاره کرد و گفت: زیست‌نامه حضرت، منزلت در نزد پیامبر، حضرت در نزد اهل‌بیت(ع)، حضرت از دید خاورشناسان، حضرت و همسران پیامبر(ص)، حضرت و فرزندان، تراث علمی و روایی حضرت، حضرت و گسترش اسلام، حضرت در روایات و زیارات، ایثار اموال، الگوهای رفتاری آن حضرت و حضرت در منابع اهل سنت، محورهای تشکیل‌دهنده این فراخوان هستند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :