مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : در حریم ولایت
زمان پدیدآورنده: 1225 ـ 1293 ش
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1385ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 272
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

در حریم ولایت

ترجمه و تفسیر عرفانی زیارت جامعه کبیره

این اثر، ترجمه و تفسیر عرفانی زیارت جامعه کبیره است. مؤلف با بهره گیری از آیات قرآن و روایات معصومان (علیهم السلام)، به شرح و تبیین اسرار عرفانی این زیارت مقدسه پرداخته است.

مصحّح کتاب در مقدمه می نویسد:

کتاب، اسرار الزیارة و برهان الانابة، از جمله تألیفات عرفانی ایشان (مرحوم آقا نجفی اصفهانی) می باشد که پیش تر در حاشیه کتاب حقایق الاسرار چاپ شده است، اکنون به صورت مجزا خدمت پویندگان طریق معرفت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) تقدیم می شود.

در بین کتب عرفانی آقا نجفی، کتابی که بیش از همه مورد توجه نام برده بوده و در برخی از آثار به مناسبت از آن یاد می نموده، کتاب شرح زیارت جامعه می باشد.

مؤلف نیز در یادداشت هایی به فرزند بزرگش، درباره انگیزه تألیف این کتاب نوشته است:

به تحقیق در مسجد صعصعه در کوفه بودم، در حالی که مشغول به نوشتن کتاب شرح زیارت جامعه بودم به خواب رفتم و در حالت خواب، مولای خود حضرت صاحب الزمان ـ روحی له الفداء ـ را دیدم، در حالی که آقا تصدیق فرمود مرا در آنچه در زیارت جامعه نوشتم. پس خدای سبحان را بر این نعمت کریمه حمد نمودم.

مؤلف پس از ترجمه این زیارت، به شرح عرفانی آن پرداخته و با استناد به آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) از کتاب های اصول کافی، ثواب الاعمال، بحار الانوار و ... اسرار معنوی این زیارت را تشریع کرده است.

فهرست

مقدمه/ سیری در حیات علمی و فرهنگی آقا نجفی اصفهانی: زندگی نامه، تحصیلات، عنایت امام حسین(ع) و صعود پله های ترقی، استادان، شاگردان، تألیفات، فعالیت های فرهنگی ـ سیاسی.

فصل اول/ اسرار الزیارة و برهان الانابة: مدخلی بر شرح زیارت جامعه کبیره، سند زیارت جامعه کبیره، آداب زیارت، ترجمه و شرح زیارت جامعه کبیره.

فصل دوم/ زیارت حضرت رسول و ائمه بقیع (علیهم السلام): ثواب زیارة النبی و الائمه، تودیع قبر النبی، زیارة قبور الائمة.

فصل سوم/ زیارت حضرت امیر المؤمنین علی(ع): باب موضع قبر امیرالمؤمنین، باب زیارت قبر امیر المؤمنین(ع).

فصل چهارم/ زیارت حضرت فاطمة الزهرا (علیها السلام): موضع قبر حضرت زهرا (علیها السلام)، متن زیارت حضرت زهرا (علیها السلام).

فصل پنجم/ زیارت امام حسین(ع): ثواب زیارت امام حسین(ع).

فصل ششم/ زیارت حضرت امام رضا(ع): ثواب زیارت امام رضا(ع).