8 تیر

۸ تیر
روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میكروبی
شرح مناسبت:
۸ تیر ماه سالروز بمباران شیمیایی سردشت روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی نام دارد. در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تمامی دنیا از کمک به عراق در این جنگ به صورت مکرر دریغ نکردند.
نقض حقوق بین الملل هم از سوی خود دولت عراق صورت می گرفت که از سلاح های شیمیایی و میکروبی در جنگ استفاده می کرد و هم از سوی کسانی که دولت عراق را با این گونه سلاح های ممنوعه مجهز می کردند.
در تاریخ ۷ و ۸ تیرماه ۱۳۶۶، هواپیما های بمب افکن عراقی با بمب های شیمیایی به ۴ نقطه پر ازدحام و متراکم جمعیتی شهر سردشت حمله کردند و زن و کودک و خرد و کلان مردم بی گناه آن شهر و اطراف آن را آماج گاز های کشنده و دهشتناک شیمیایی قرار دادند. دردمندتر آن است که این حملات از چشم جهانیان پوشیده ماند. رسانه های غرب که دولت های آنها تامین کننده این سلاح های مرگ آفرین بودند؛ به عدم انعکاس این حقایق دردناک و کتمان آن پرداختند.
حملات شیمیایی این رژیم علیه سربازان ایرانی در طول جنگ همواره ادامه یافت و این امر در حالی بود که دولت عراق خود به تنهایی توان ساخت سلاح های میکروبی و شیمیایی را نداشت. دولت آمریکا در چراغ سبز دادن به کشور های اروپایی و ارسال فناوری این گونه سلاح ها به طور غیرمستقیم و مستقیم مرتبا حقوق بین الملل را در ممنوعیت تولید و تکثیر و استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی نقض کرد.
منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میكروبی
رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله:
لا تَقْتُلوا شَيْخا فانِيا، و لا طِفلًا صَغيرا، و لا امْرَأةً، و لا تَغُلّوا، و ضُمّوا غَنائمَكُم، و أصْلِحوا و أحْسِنوا إنَّ اللّهَ يُحِبُّ المُحْسِنينَ.
سال خوردگان فرتوت و كودكان خرد سال و زنان را نكشيد، [در غنايم ] خيانت نكنيد و غنايم خود را سر جمع كنيد و رفتارى شايسته و نيكو داشته باشيد كه خداوند نيكوكاران را دوست دارد.
كنز العمّال: ۱۱۰۱۳
رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله:
ما حَمَلَكُم على قَتْلِ الذُّرِّيَّةِ؟! و هَل خِيارُكُم إلّا أوْلادُ المُشرِكينَ؟! و الّذي نَفْسُ محمّدٍ بِيَدِهِ، ما مِن نَفْسٍ تُولَدُ إلّا على الفِطْرَةِ حتّى يُعْرِبَ عَنها لِسانُها.
چه شده است كه نسل كشى مى كنيد؟ مگر نه اين است كه بهترينهاى شما، فرزندان همين مشركان هستند؟ سوگند به آن كه جان محمّد در دست اوست، هيچ انسانى زاده نمى شود، مگر بر سرشت توحيد، تا آن كه زبانش آن را آشكار كند.
كنز العمّال: ۱۱۰۹۵.
رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله:
لا تُمَثِّلوا بآدَمِيٍّ و لا بَهيمَةٍ.
هيچ انسان و حيوانى را مُثْله نكنيد.
كنز العمّال: ۱۱۴۲۵.
امام على عليه السلام:
نَهى رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله أنْ يُلْقى السّمُ في بِلادِ المُشرِكينَ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله از مسموم كردن شهرهاى مشركان نهى فرمود.
الكافي: ۵/ ۲۸/ ۲