11 تیر

۱۱ تیر
شهادت آیه الله محمد صدوقی؛ چهارمین شهید محراب (۱۳۶۱ش)
شرح مناسبت:
آیت اللّه محمد صدوقى در سال ۱۲۸۷ ش برابر با ۱۳۲۷ قمرى در یزد دیده به جهان گشود. شهید صدوقى از نواده هاى شیخ صدوق مى باشد و پدر او یكى از روحانیون معروف یزد بود.
آیت اللّه صدوقى بخشى از تحصیلات خود را در یزد و اصفهان گذراند و سپس براى ادامه تحصیل به قم مهاجرت نمود. وى به مدت ۲۱ سال در قم به فراگیرى علوم اسلامى پرداخت و از محضر عالمان نامدارى همچون شیخ عبدالكریم حائرى یزدى، سید صدرالدین صدر، سید محمدتقى خوانسارى، سید محمد حجت كوه كَمره اى و حضرت امام خمینى(ره) بهره برد.
سال ۱۳۳۰ ش با درخواست مردم و توصیه حضرت امام و دیگر بزرگان، آیت اللّه صدوقى به یزد بازگشت و به انجام وظایف دینى و انقلابى پرداخت. این عالم ربانى از آغاز مبارزات حضرت امام خمینى(ره) چه پیش از قیام ۱۵ خرداد و چه پس از آن، همواره از یاران و مروّجان افكار متعالى حضرت امام محسوب مى شد.
این شخصیت والامقام پس از پیروزى انقلاب اسلامى، از طرف مردم یزد، براى تدوین قانون اساسى راهى مجلس خبرگان شد و در راه تثبیت اصل ولایت فقیه، تلاش فراوانى از خود نشان داد.
ایشان همچنین به عنوان نماینده امام و امام جمعه یزد برگزیده شد و به روشنگرى و ارشاد مردم همت گماشت. سرانجام آیت اللّه محمد صدوقى در روز ۱۱ تیر ۱۳۶۱ مطابق با دهم ماه مبارك رمضان سال ۱۴۰۲ ق، پس از اداى نماز جمعه در حالى كه جایگاه را ترك مى كرد، منافقى با به آغوش كشیدن آن بزرگوار و انفجار نارنجک، ایشان را در خون خود غوطه ور ساخت.
منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
شهادت آیه الله محمد صدوقی؛ چهارمین شهید محراب (۱۳۶۱ش)
رسول اللّه صلى الله علیه وآله:
العُلَماءُ وَرَثَةُ الأَنبِیاءِ، یحِبُّهُم أهلُ السَّماءِ، ویستَغفِرُ لَهُمُ الحیتانُ فِی البَحرِ إذا ماتوا.
دانشمندان وارثان پیامبران اند.اهل آسمان آنان را دوست دارند و چون درگذشتند، ماهیان دریا براى آنها آمرزش مى طلبند.
الفردوس: ۳/ ۷۵/ ۴۲۰۹
رسول اللّه صلى الله علیه وآله:
مَن جاءَهُ المَوتُ وهُوَ یطلُبُ العِلمَ لِیحیی بِهِ الإِسلامَ فَبَینَهُ وبَینَ النَّبِیینَ دَرَجَةٌ واحِدَةٌ فِی الجَنَّةِ.
هركس را مرگ در رسد، در حالى كه براى زنده كردن اسلام دانش مى جوید، میان وى و پیامبران در بهشت یك درجه بیش نباشد.
سنن الدارمی: ۱/ ۱۰۶/ ۳۶۰
رسول اللّه صلى الله علیه وآله:
أقرَبُ النّاسِ مِن دَرَجَةِ النُّبُوَّةِ أهلُ العِلمِ وأهلُ الجِهادِ.
نزدیكترین مردم به درجه پیامبرى، اهل دانش و جهادند.
إتحاف السادة: ۱/ ۷۳
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله:
یشفَعُ یومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ: الأَنبِیاءُ ثُمَّ العُلَماءُ ثُمَّ الشُّهَداءُ.
روز قیامت سه تن شفاعت مى كنند: پیامبران، سپس دانشمندان و پس از آن شهیدان.
سنن ابن ماجة: ۲/ ۱۴۴۳/ ۴۳۱۳
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله:
ما مِن قَطرَةٍ أحَبُّ إلَى اللّهِ مِن قَطرَتَينِ: قَطرَةِ دَمٍ في سَبيلِ اللّهِ، وَقَطرَةِ دَمعٍ في سَوادِ اللَّيلِ مِن خَشيَةِ اللّهِ.
هيچ قطره اى نزد خداوند، محبوب تر از دو قطره نيست: قطره خون [ريخته شده ] در راه خدا و قطره اشك [ريخته شده ] در سياهى شب از ترس خدا.
الأمالي للمفيد: ۱۱/ ۸.