فرستادن حضرت فاطمه(س) برای باز کردن در

پرسش :

در ماجرای هجوم به خانه ی حضرت فاطمه(س) چگونه ممکن است امیرالمؤمنین(ع) در خانه بنشیند و همسرش را پشت در بفرستد؟



پاسخ :

اولاً معلوم نیست آن چیزی که به ما رسیده، دقیقاً به همان شکل باشد. یعنی افرادی که می خواستند به ناحق از حضرت امیر مؤمنان بیعت بگیرند حضرت امیر را صدا بزنند اما حضرت زهرا پشت در آید. بلکه نقل هایی داریم که نشان می دهد آنان مستقیما حضرت زهرا(ع) را صدا زدند. مثلا در کتاب مصنف ابن ابی شیبه, جلد هشتم, صفحه ۵۲ نوشته شده: امیر مومنان در زمان بیعت با خلیفه اول, با چند تن از یارانش مانند زبیر به خانه فاطمه رفتند و اجتماع کردند وبا او مشورت میکردند. وقتی خلیفه دوم از آن اجتماع آگاه شد, آمد و صدا زد: ای دختر رسول خدا! (حضرت امیر را صدا نکردند تا جواب دهد، بلکه حضرت فاطمه را خطاب قرار دادند لذا ایشان جواب داد) اگر آنهایی که در خانه جمع شده اند متفرق نشوند خانه را آتش می زنیم.
در تفسیر عیاشی, جلد ۲، صفحه ۶۶، آمده است: فاطمه(س) وقتی دید که آنها داخل کوچه شدند و قصد هجوم به منزل را دارند، در خانه را بست و پشت آن قرار گرفت لذا با آنها مواجه شد.
نیز در سندهای دیگر که به دست ما رسیده است آمده: زمانی که در زدند، حضرت فاطمه پشت درآمد تا بیعت گیرندگان به واسطه حیا از دختر حضرت رسول و حفظ حرمت رسول الله بازگردند. طبق متن الامامه والسیاسه ج۱ ص ۳۱ همینطور هم شد و عده ای حیا کردند و برگشتند اما باقی افراد هیزم آوردند و آن ماجرا پیش آمد.
در منابع دیگر آمده است خلیفه دوم هنگام آمدن به سمت خانه دختر پیامبر با آتش آمد (و معه قبس من نار) و با فاطمه(ع) روبرو شدند. (ر. ک: عقد الفرید, جلد ۳، صفحه ۲۷۳، و انساب الاشراف جلد ۲ صفحه ۲۸۶)
بنابراین چنین نبود که امام علی(ع) را صدا کرده باشند، اما حضرت فاطمه(س) پشت در رفته باشد.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت
منبع :