تاريخ : پنج شنبه 1393/11/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 38706
همایش سبک زندگی اهل‌ بیت(ع)

همایش سبک زندگی اهل‌ بیت(ع)

همایش سبک زندگی اهل‌ بیت(ع) که از صبح امروز با حضور آیات ری شهری، اراکی و حجت‌الاسلام والمسلمین اختری آغاز شده بود دقایقی قبل به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، در سخنانی در این همایش در سخنانی با اشاره به لزوم الگوگیری از زندگی اهل بیت(ع) گفت: بسیار مهم است که بدانیم چگونه می‌توان از زندگی و رفتار اهل بیت(ع) در عرصه‌های مختلف الگوسازی کرد که الگوسازی پیشرفت ریشه در این مرحله دارد.

وی با بیان این مطلب که الگویی که احصا می‌شود باید هم متناسب با شرایط امروز باشد، اظهار کرد: به عنوان مثال باید ببینیم آیا همان شرایطی که امام علی(ع) یا پیامبر(ص) در تعامل با مردم داشتند امروز نیز برای یک رهبر جامعه امکان‌پذیر هست یا خیر.

تدوین سیره پیامبر(ص) در ۷ جلد

مدیر موسسه دارالحدیث با اشاره به انتشار سیره و سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) در موسسه دارالحدیث عنوان کرد: کتب مربوطه در هفت جلد در موسسه دارالحدیث منتشر می‌شود زیرا پیامبر امام الائمه هستند.

همچنین آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی طی سخنانی در این همایش گفت: در زندگی اسلامی برای مبدا و مقصد، هدفی بیان شده است که این مبانی در قرآن بیان شده است؛ مقصد، رضای خداوند و است و مبدا امر خداوند است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در آیات کریمه قرآنی و روایات بر این اصل تاکید شده است که منشا رفتارها یا دستور خداست یا دستور هوای نفس است که جز این دو وجود ندارد.

اراکی بیان کرد: آنجا که منشا دستور خداوند است همیشه امر و دستور یک مقصد را طی می‌کند و ائمه اطهار نیز این چنین بودند و قرآنی عمل می‌کردند.
وی افزود: جامعه‌ای سبک زندگی الهی دارد که بر اساس امر خداوند حرکت کند.

آیه ۵ سوره ضحی؛ نماد راضی بودن به رضای الهی

وی گفت: وقتی که امر، امر خدا بود و سرچشمه رفتار آدمی دستور خدا و امر او بود وی نیز برای رضای خدا عمل خواهد کرد و رضای الهی مطلق نیز در «وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَى»(۵ ضحی) است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: هر رفتاری که از دستوری بر می‌خیزد حامل عشقی است که این اتباع را نتیجه می‌دهد و در اینجا یک شعله عشقی نیاز است که این حرکت را بوجود بیاورد.

اراکی بیان کرد: امر خداوند به انسان‌ها از سرچشمه عشق الهی است و این عشق الهی باید در جامعه حکمفرما شود که حاکمان مردم را با توجه به عشق الهی به اطاعت از فرامین الهی سوق دهند.

وی گفت: باید تلاش کنیم در سطح زیرین و عالی جامعه تبعیت از خداوند را حکمفرما کنیم که اگر این جامعه شکل گیرد می‌توانیم به سعادت برسیم.

تولید ۴ داستانک

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی، دبیر همایش سبک زندگی اهل بیت(ع) در سخنانی گفت: در این همایش به دنبال آسیب شناسی و کاربردی کردن این حوزه معرفتی بودیم که و از مهمترین برنامه‌هایی که در این حوزه انجام شد می‌توان به انتشار ۴ مجلد داستانک تخصصی در زمینه سبک زندگی اهل بیت(ع) اشاره کرد که این داستانک‌ها از ۴هزار حدیث به‌دست آمده است.

در ادامه این همایش کمیسیون‌های تخصصی همایش با حضور صاحبنظران برگزار و در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سخنانی گفت: نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی ملهم از نامه تاریخی پیامبر اکرم(ص) به سران و ملوک دوران خویش بود که جای تامل و تفکر دارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری این دوره را دوره طلوع اسلام در جهان، دانستند و این نامه نیز بیانگر همین نگاه ایشان است زیرا کسانی که مورد خطاب قرار گرفته‌اند در آینده زمامداران نظام‌های غربی خواهند بود.
تقدیر از مقالات برتر

حجت‌الاسلام شریفی، دبیر علمی همایش نیز با ذکر این مطلب که ۴۷۰چکیده مقاله در دبیرخانه همایش دریافت شد تصریح کرد: در مجموع ۳۲۲ مقاله دریافت شد و در ارزیابی مقالات دو مرحله لحاظ شد که ۵۴مقاله از ارزیابی‌ها خارج شدند که در ارزیابی دیگر ۴۶مقاله تایید نهایی شد و ۱۲مقاله آن در کمیسیون‌های همایش ارایه شد.

وی گفت: در این همایش  ۵۹ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه در ارزیابی مقالات همکاری کردند و ۱۴مرکز علمی و پژوهشی کشور نیز در این همکاری داشتند.

شریفی با اشاره به فعالیت های این همایش گفت: برگزاری ۱۰ نشست علمی و تخصصی، پنج شماره ویژه نامه علمی همایش، همکاری پنج نشریه علمی و پژوهشی با همایش و چاپ مقالات در این مجلات، چاپ چکیده مقالات و چاپ آثار همایش از دیگر ثمرات این همایش بود.

گفتنی است در پایان این همایش از پژوهشگران برتر این همایش تقدیر همچنین از کتب مجموعه مقالات همایش نیز رونمایی شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :