تاريخ : چهارشنبه 1393/9/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 37163
مکتب شیعی پرچم‌دار حفاظت از اسلام در دوران معاصر

مکتب شیعی پرچم‌دار حفاظت از اسلام در دوران معاصر

با ظهور داعش این رویکرد اوج گرفت و فهمیدند که تنها مدعی اسلام که حرفی برای گفتن دارد، اسلام شیعی است ولی مجموعه ما تا رسیدن به این فضا فاصله فراوانی دارد.

حجت الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی ظهر سه شنبه یازدهم آذر در نشست دستاوردهای سفر استادان موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به اروپا اظهار کرد: در این سفر صحبت و تبادل نظر با عالمان و فرهیختگان دانشگاهی و پرسش و پاسخ با آن‌ها صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: طی سفر صورت گرفته در زمینه نقاط ضعف و قوت آگاهی کسب شد و الگوهای اسلام ناب معرفی و تبیین شد.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به آشنایی با فرهنگ و تمدن کشورهای دیگر گفت: ۵۰ درصد میراث فرهنگی ثبت شده جهان در کشور ایتالیا قرار دارد و مجسمه سازی و نقاشی و سایر مظاهر تمدنی در این منطقه مشاهده می‌شود.
وی به وضعیت یونان اشاره کرد و افزود: یونان زمانی مهد تمدن بشری بوده است و سقراط، ارسطو و... مربوط به این سرزمین هستند و تنها به پیشینه خود افتخار می‌کند، در حالی که از نظر دانش و تمدن هیچ ندارد، بنابراین باید در نظر داشت که افتخار به گذشته مشکلی را حل نمی‌کند.
طباطبایی خاطرنشان کرد: در مقابل آلمان قرار دارد که چیزی برای عرضه نداشت و اکنون قدرت تکنولوژی اروپا شده است، بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که پیشینه پرافتخار تنها برای افتخار کردن مفید است.
وی با اشاره به مباحثات انجام شده با صاحبان مذاهب کاتولیک، پروتستان و ارتدکس گفت: اکنون کاتولیک‌ها یک مذهب جهانی دارند و برخی از سران آن‌ها حداقل دو یا سه زبان آموخته‌اند.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث خاطرنشان کرد: مباحثاتی در زمینه چالش‌هایی که دین را تهدید می‌کند مطرح شد و حقوق زنان در اسلام از مباحث دیگری بود که در این بخش مورد توجه قرار گرفت.
وی با اشاره به وضعیت پژوهش و مطالعات در کشورهای مختلف گفت: آلمان نسبت به همه کشور‌ها در جایگاه بالاتری قرار دارد و یونان در رده پایینی است.
طباطبایی عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در کشور آلمان ۱۷ درصد فارغ‌التحصیلان دبیرستان می‌توانند به دانشگاه بروند و اگر این میزان یک درصد افزایش پیدا کند، میزان اضافه شده از شغل محروم می‌شوند.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۱ درصد جوانان از نظر هوش و استعداد به اندازه‌ای رسیده‌اند که صلاحیت و شایستگی تحصیل در دانشگاه را دارند و شش درصد باقیمانده از نخبگان خارجی جذب می‌شوند.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان اینکه رویکرد به قرائت عقل‌گرا پس از انقلاب آغاز شده است، گفت: با ظهور داعش این رویکرد اوج گرفت و فهمیدند که تنها مدعی اسلام که حرفی برای گفتن دارد، اسلام شیعی است ولی مجموعه ما تا رسیدن به این فضا فاصله فراوانی دارد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :