تاريخ : یکشنبه 1402/7/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76417
مقتل پیوسته در دوسالانه کتاب عاشورا شایسته تقدیر شد

مقتل پیوسته در دوسالانه کتاب عاشورا شایسته تقدیر شد

آئین اختتامیه دومین دوسالانه کتاب عاشورا صبح امروز با حضور نویسندگان و اندیشمندان حوزه هیأت و عاشورا در کانون اسلامی انصار برگزار شد. کتاب مقتل پیوسته، تألیف مرحوم آیت الله ری شهری، شایسته تقدیر شد

آئین اختتامیه دومین دوسالانه کتاب عاشورا صبح روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه با حضور نویسندگان و اندیشمندان حوزه هیأت و عاشورا در کانون اسلامی انصار برگزار شد.
برگزیدگان
محمدرضا سنگری دبیر علمی دوسالانه کتاب عاشورا در این مراسم اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که افق خوبی در زمینهعاشوراپژوهیدر کشور درحال رخ دادن است.
وی با اشاره به اینکه براساس تحقیقات تاریخی به این نتیجه رسیدم که ما ۱۶ نگاه بهامام حسین(ع)داریم گفت: آن حسینی که باید از او سخن گفت همان است که خود در عاشورا فرمود که لکم اسوه من برای شما الگو هستم.

سنگری افزود: امام حسین(ع) اسوه می‌فرماید: اگر می‌خواهید نشانه فرد مقبول را بدانید اولین آنان هم‌نشینی و زانو زدن با اهل عقول و اندیشمندان است و از علائم اهل جهل هم بگو و مگو با تهی مغزان و زمان ضرف کردن برای افراد بی‌دانش است.
دبیر علمی دوسالانه کتاب عاشورا گفت: امام ادامه می‌دهد که از نشان‌های عالم این است که خودنقدی و خود ارزیابی دارد. امیرالمومنین در خطبه متقین یکی از ویژگی‌های متقین را این می‌داند که دائم درحال ارزیابی خود هستند. ویژگی دیگر عالمان این است که در سطح حرکت نمی‌کنند و بطون را نگاه می‌کنند و ژرف‌نگری دارند.

۱۷۰ عنوان کتاب در دبیرخانه کتاب عاشورا ثبت شد

وی افزود: جایزه کتاب عاشورا، جلوس در برابر اهل علوم است و بخشی از برنامه تکریم شخصیت‌های علمی است.
سنگری با بیان اینکه در دوره قبل ۱۹۵ کتاب در ۱۹ رشته بررسی شد و ۱۶ اثر منتخب تجلیل شد و از مرحوممهدی پیشوایی، مرحوم نیکبخت و آقای متقی تکریم شد، گفت: دوره دوم از آبان ۱۴۰۰ آغاز شد و خرید آثار شروع شد. فراخوان آثار هم خردادماه امسال اعلام شد. در مجموع ۱۷۰ عنوان کتاب ثبت شد.

دبیر علمی دوسالانه کتاب عاشورا ادامه داد: داوری‌ها از اول مرداد شروع شد و تا پایان شهریور ادامه داشت. داوران وقت بسیاری برای بررسی آثار گذاشتند و بحث و بررسی شد. حاصل داوری‌ها انتهاب ۳۲ اثر به عنوان نامزد بود که در نهایت ۱۶ اثر منتخب شدند.
وی گفت: امسال ۹ رشته داشتیم. این رشته‌ها شامل رشته‌ مقتل و تاریخ، رشته‌ ترجمه و تصحیح، رشته‌ تحلیل و تبیین عاشورا، رشته‌ پژوهش‌های ادبی و هنری،  رشته‌ مطالعات آیین‌های عزاداری،  رشته‌ شعر، رشته‌ ادبیات داستانی، رشته‌ کودک و نوجوان و رشته‌ هنر بود.

سنگری تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته در عرصه کودک و نوجوان ضعف داشتیم که امسال شاهد رشد در این حوزه بودیم اما هنوز جای کار دارد. شاهد رشد ادبیات داستانی عاشورا بودیم که بسیار آثار خوبی بود. بعد از رونق جریان اربعین شاهد رشد سفرنامه‌نویسی هستیم. در جریان کتاب‌های هنری هم در حوزه عاشورا ضعف داریم. در زمینه کتاب شعر عاشورا به خصوص نوحه ضعف داریم.

دبیر علمی دوسالانه کتاب عاشورا گفت: این جایزه کاملاً مردم‌نهاد است و پشتوانه دولتی ندارد و حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی هدایای این جایزه را برعهده گرفته است.

در این مراسم از ۳ چهر‌ه‌ شاخص در حوزه‌ عاشورانگاری و عاشوراپژوهی؛حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان، دکتر علی بلوکباشی ودکتر محمدرضا فخر روحانیتجلیل شد.

استاد انصاریان ۵۰ سال است که حرف نافع برای مردم زده است

محمد اسفندیارینویسنده و پژوهشگر حوزه عاشورا در خصوص استاد انصاریان در این مراسم اظهارداشت: در روایات داریم که عالم باید به مردم خیر برساند. انسان باید وجودشان سودمند و نافع باشد.
وی گفت: در روایت از امام باقر و امام صادق(ع) داریم که از دنیای خود صحبت کنید و خیلی بالا نروید.
اسفندیاری گفت: استاد انصاریان دنبال علم نافع رفته است و برای مردم علم سودمند را ارائه داده است و تلاش کرده امام حسین(ع) را سودمند برای زندگی مردم توصیف کند.
وی افزود: استاد حسین انصاریان بیش از ۵۰ سال مسائل و حرف‌های نافع و سودمند را برای مردم بیان کرده است. این روش در آثار و تألیفات او هم مشهود است.

جبار رحمانی پژوهشگر عاشورا در این مراسم درخصوص دکتر علی بلوکباشی اظهارداشت: این اساتید برگزیده برای یک اثر تجلیل نمی‌شوند بلکه آثار بسیاری دارند اما بازهم ملاک تجلیل و تقدیر آن‌ها آثار نیست بلکه شخصیت خود آنان است.
وی افزود: بلوک‌باشی هیچ‌گاه نخواست بگوید چه بودیم بلکه خواست بگوید با استفاده از داشته‌ها چه باید باشیم، برای همین نگاه نقادانه دارد.
رحمانی گفت: بینش استاد بلوک‌باشی از سه منشأ است. اول مطالعات میدانی از بخش‌های مختلف ایرانی، دوم مطالعات تاریخی، سوم مطالعات تطبیقی فراتر از فرهنگ ایران است. آنچه او از فرهنگ ایران می‌گوید از این سه‌گانه به دست آمده است.

نویسنده‌ای که عاشورا را به زبان انگلیسی می‌نویسد

عبدالحسین طالعیعاشورا پژوه در این مراسم درخصوص دکتر محمدرضا فخر روحانی اظهارداشت: پیشنهاد می‌کنم دوره جایزه کتاب امام حسن مجتبی(ع) را هم راه‌اندازی کنیم.
وی افزود: دکتر فخرروحانی آثار متعدد درخصوص عاشورا به زبان انگلیسی نوشته است. او خستگی‌ناپذیر و روزآمد است.

در بخش پایانیاین مراسم از برگزیدگان این جایزه تقدیر شد. برگزیدگان دومین کتاب سال عاشورا به شرح زیر هستند:
۱ ـ رشته‌ مقتل و تاریخ
شایسته تقدیر
«پژوهشنامه عاشورا (با رویکرد تاریخی به قیام و شهادت امام‌حسین)» / محمدسالم محسنی / انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
«مقتل پیوسته: گزارش مستند واقعه عاشورا» /محمد محمدی ری‌شهری/ با همکاریسیدمحمود طباطبایی‌نژاد،سیدروح‌الله سیدطبائیومحمدهادی خالقی/ نشر دار الحدیث

۲ ـ رشته‌ ترجمه و تصحیح
شایسته تقدیر
«واقعه عاشورا: تحلیلی ساختارگرایانه از درام کربلا به گزارش طبری» / تورستن هیلن ـ ترجمه‌ی احسان موسوی خلخالی / نشر کرگدن
«وحی بر توفان: اشعار مقبل اصفهانی بر اساس پانزده نسخه خطی» / به‌کوشش امیرحسین مدرس / انتشارات سوره مهر

۳ ـ رشته‌ تحلیل و تبیین عاشورا
برگزیده
«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» / سیدمهدی محمودی / مؤسسه کتابشناسی شیعه و انتشارات آستان قدس حسینی
شایسته تقدیر
«تباکی:‌ مواجهه نواندیشان ایرانی با محرم حسینی» / سیدهادی طباطبایی / انتشارات کویر
«عرفان اجتماعی در نهضت حسینی» / محمدجواد رودگر / انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

۴ ـ رشته‌ پژوهش‌های ادبی و هنری
شایسته تقدیر
«شست‌بستن دیو در منظومه‌های مذهبی و مجالس تعزیه‏ » / مسلم نادعلی‌زاده / نشر کلام سلیس

۵ ـ رشته‌ مطالعات آیین‌های عزاداری
برگزیده
«آیین نیکی» / محمدرضا پویافر / نشر آرما
شایسته تقدیر
«عزاداری محرم و کرونا» / مهدی مولایی آرانی / انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم
«کاروان عشق: درآمدی بر پیشینه و آیین‌های عزاداری هیئت‌های حسینی استان همدان» / علی‌اصغر حمدیه و محسن صیفی‌کار / نشر طلایی

۶ ـ رشته‌ شعر
برگزیده
«دیوان مؤید» / سیدرضا مؤید خراسانی / به‌کوشش جواد هاشمی (تربت) / انتشارات بنیاد دعبل خزاعی
«شبیه: نیمایی‌های عاشورایی» / علی داودی / انتشارات شهرستان ادب

۷ - رشته‌ ادبیات داستانی
برگزیده
«شیر نشو» / مجید قیصری / نشر کتابستان معرفت

۸ ـ‌ رشته‌ کودک و نوجوان
شایسته تقدیر
«کبوتر پرطلا» / سیده مرضیه مرعشی / انتشارات رود آبی
«ننه اربعین و ساک عجیب و غریب» / ثنا ثقفی / انتشارات رود آبی

۹ ـ رشته‌ هنر
در این رشته هیچ اثری به‌عنوان نامزد تعیین نشده بود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :