تاريخ : پنج شنبه 1393/6/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34353
تبیین ارزشهای اخلاقی و رفتاری اهل بیت(ع)، مهم ترین اولویت در دهه کرامت است

تبیین ارزشهای اخلاقی و رفتاری اهل بیت(ع)، مهم ترین اولویت در دهه کرامت است

رئیس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در همایش ملی حدیث رضوی ۲ تاکید کرد: باید به ویژگی‌های علمی، معرفتی، اخلاقی، رفتاری و سبک زندگی اهل‌بیت‌(ع) به منظور ارائه الگوی زندگی ناب اسلامی توجه داشته باشیم، در حالی که این مسئله کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه حدیث نت، آیت‌الله محمدی ری‌شهری، پیش از ظهرسه شنبه ۱۱ شهریور ۹۳ در دومین همایش ملی حدیث رضوی، در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: یکی از مباحث بسیار مهم در گرامیداشت دهه کرامت توجه به مباحث پیرامون آسیب‌شناسی این دهه است، نباید به بهانه افزایش شور برنامه ‌ها از مباحث علمی و مفهومی کاسته شود، چون دلخوش بودن به برگزاری مراسم ظاهری پذیرفتنی نیست.

رئیس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث افزود: باید اولویت‌های لازم و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در این ایام به خوبی رعایت شود، چون هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد از بیت‌المال است و باید به بهترین نحو از این گونه فرصت‌ها برای شناساندن معارف حقه اهل‌بیت‌(ع) استفاده کرد.

اقدام ارزشمند آیت الله مشکینی(ره)

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این که اهل‌بیت‌(ع) دارای چند ویژگی منحصر به فرد هستند که از جمله اولین آنها خلیفةاللهی است، تصریح کرد: اهل‌بیت‌(ع) دارای ویژگی ولایت مطلقه تکوینی هستند که این ولایت علاوه بر ولایت تشریعی است؛ مرحوم آیت‌الله مشکینی با مراجعه به چندین کتاب ۱۷۳۹ مورد از تصرفات تکوینی اهل‌بیت‌(ع) را استخراج کرده بودند که بیانگر اهمیت این موضوع است.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر اهل بیت علم و معرفت گسترده آن هاست؛ اهل‌بیت‌(ع) خزینه‌های علم خداوند و گنجینه‌های علم ومعرفت الهی هستند که باید به خوبی این گنجینه‌های علم به جامعه معرفی شوند.

آیت الله ری شهری خاطرنشان کرد: شماری از مبلغان برای معرفی اهل بیت بیشتر به تبیین ویژگی های اول و دوم خانئان رسالت می پردازند در صورتی که بیان سه ویژگی اخیر اهل بیت (ع) جهت گسترش مکتب آن ها ضروری است.

سبک زندگی اهل بیت(ع) گنجینه تمام نشدنی شیعه است

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، با تاکید بر این که بسیار مهم است که به ویژگی‌های ارزشی، اخلاقی، رفتاری و سبک زندگی اهل‌بیت‌(ع) به منظور ارائه الگوی زندگی ناب اسلامی توجه داشته باشیم، ابراز داشت: خصوصیت‌های علمی، معرفتی، اخلاقی و رفتاری اهل‌بیت‌(ع) کمتر مورد توجه قرار گرفته است و دهه کرامت فرصت مناسبی است تا بیشتر به این مباحث پرداخته شود.

عید غدیر؛ زمان رونمایی از حکمت نامه رضوی

آیت‌لله ری شهری در ادامه با اشاره به اقدامات موسسه دارالحدیث در معرفی اهل بیت(ع)، گفت: آخرین فعالیت مهم موسسه دارالحدیث تدوین کتاب چهار جلدی "حکمت‌نامه رضوی" است که قرار بود در دهه کرامت رونمایی شود، ولی متاسفانه به دلیل اعمال برخی حساسیت‌های محتوایی و شکلی به این مراسم نرسید و انشاءالله در عید غدیر رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: حکمت‌نامه‌ همان بیان زیبایی‌های کلام اهل‌بیت‌(ع) است و سرمایه‌ای برای همه مومنان مبلغان پژوهشگران و هنرمندانی است که می‌خواهند در این عرصه کارهای فاخر انجام دهند و مکتب اهل‌بیت‌(ع) را به د یگران منتقل کنند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: حکمت نامه رضوی در هشت بخش تالیف شده است که بخش اول آن حکمت‌های عقلی است، دوم حکمت‌های اعتقادی، سوم حکمت‌های سیاسی ، حکمت‌های عبادی، پنجم حکمت‌های اخلاقی و علمی، ششم حکمت های بهداشتی و پزشکی، هفتم حکمت‌های جامع و هشتم حکمت‌های گوناگون است که این کتاب قرار است به زبان‌های مختلف ترجمه و در اختیار همه قرار دهند.

گفتنی است، دومین همایش ملی حدیث رضوی، با حضور شخصیت ها و صاحب نظران حوزوی، در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :