مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الإمام زین العابدین(ع)
پديدآورنده : محمد حسین علی صغیر
محل نشر : بیروت
ناشر : مؤسسه العارف للمطبوعات
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 2002 م
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 383
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الإمام زین العابدین(ع)

تحلیل و بررسی وقایع زندگی و تبیین آموزه های رفتار و گفتار امام سجاد(ع) است.

تحلیل و بررسی وقایع زندگی و تبیین آموزه های رفتار و گفتار امام سجاد(ع) است. نویسنده نخست نگاهی دارد به رهبری و مشکلات زندگی امام سجاد(ع) و رفتارهای دقیق و حساب شده آن امام در برابر این ناملایمات.

درفصل اول درباره ویژگی های سیاسی عصر زندگانی امام سجاد(ع) پرداخته شده و دوران حیات آن امام را دورانی پر از خفقان و سخت گیری علیه شیعیان توصیف نموده که حاکمانی از بنی امیه در این عصر حکمرانی می کردند.

نویسنده به رهبری سیاسی اجتماعی امام سجاد(ع) در این عصر اشاره کرده و هدایت جنبش های شیعی و مقابله ایشان با تعصبات قبیله ای و اسراف و موضع گیری های خاص سیاسی آن حضرت با طاغوت های زمان خویش را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

وی سپس با استفاده از صحیفه سجادیه امام(ع) و نیز رساله حقوق وی گوشه هایی از رفتارها و اندیشه های امام سجاد(ع) را پیرامون بسیاری از موضوعات و احکام دینی بیان داشته است. مرجعیت اهل بیت(ع)، رسالت رسول خدا (ص)، معاد، مکارم اخلاق، نیکی به پدر و مادر، قرآن کریم، ماه رمضان، حقوق انسان از نگاه امام(ع)، حقوق جوارح انسان، حقوق دولت و نظام، حقوق خویشاوندان، حقوق اجتماعی و حقوق مالی و قضایی، حقوق اخلاقی از جمله این موضوعات هستند. در پایان کتاب نیز تطبیقی بین مباحث حقوقی مطرح شده در رساله حقوق امام سجاد(ع) و مفاد اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد صورت گرفته و انواع حقوق فردی و اجتماعی مورد تأکید آن امام بویژه حقوق زنان تبیین شده است.