مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : رحلة فکریة فی ریاض عبقریة الامام زین العابدین(ع)
پديدآورنده : محمد علی اسبر
محل نشر : بیروت
ناشر : مؤسسه السراج
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1427ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 88
قطع : رقعی
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

رحلة فکریة فی ریاض عبقریة الامام زین العابدین(ع)

از جهات مختلف اخلاقی، معنوی، عرفانی، علمی، عبادی و اجتماعی به معرفی شخصیت امام سجاد(ع) پرداخته شده است.

در این کتاب سعی شده از جهات مختلف اخلاقی، معنوی، عرفانی، علمی، عبادی و اجتماعی به معرفی شخصیت امام سجاد(ع) پرداخته و فضایل آن حضرت و سیره عملی ایشان در ابعاد فوق الذکر به تصویر کشیده شود.

نویسنده نخست به ولادت امام سجاد(ع) و گوشه هایی از حیات آن حضرت و معرفی فرزندان ایشان پرداخته و سپس اخلاق و عبادت آن امام را توصیف کرده است. آنگاه به دستگیری کردن امام سجاد(ع) از فقرا و مساکین و همچنین آزاد کردن بردگان اشاره کرده و جنبه هایی از حلم، سخاوت و کرم آن امام را منعکس نموده است.

آنگاه به برخی از موعظه های اخلاقی امام سجاد(ع) و وصایای ایشان به فرزندان خویش و سایر مسلمانان اشاره نموده و از لحاظ علمی آن حضرت را یگانه فقیه و عالم بلا منازع عصر خویش معرفی کرده است. نویسنده سخنانی حکمت آمیز از امام سجاد(ع) در موضوعات مختلف دینی و اخلاقی به ویژه درباره زهد نقل کرده و سپس به توصیف کتاب رسالة الحقوق آن امام(ع) و به بیان ابعادی از حقوق خدا، حق پدر و مادر، حق فرزندان، حق همسایگان و حق اموال و ثروت در این کتاب پرداخته است.

در بخش دیگری از کتاب نگارنده به معرفی و توصیف کتاب شریف صحیفه سجادیه پرداخته و نمونه هایی از ادعیه مشهور در این کتاب را ذکر کرده و به توضیح مختصر مفاد این ادعیه پرداخته است. دعاهای امام سجاد(ع) در مورد سختی های دنیا و راه حل خروج از آنها، دعای آن حضرت در مورد توحید ذات و منزه دانستن خداوند از هرگونه شرک و تشبیه و تجسید، دعاهای ایشان در مورد موضوعات اخلاقی، توسلات امام سجاد(ع) به خداوند متعال و دعاهای آن حضرت در زمینه اعتقاد قلبی به خداوند و معرفت به ساحت او، طلب توبه از خداوند، دعای بعد از ختم قرآن، تذلل و خضوع به درگاه الهی، توصیف عظمت خداوند، و سخنانی به صورت شعر در وصف اهل بیت پیامبر اکرم(ص) از دیگر مندرجات این نوشتار محسوب می شود.