مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الامام علی بن الحسین زین العابدین(ع) و الخلافة الاسلامیة
پديدآورنده : اسحاق شاکر العشی
محل نشر : بیروت
ناشر : دارالفکر اللبنانی
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 104
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الامام علی بن الحسین زین العابدین(ع) و الخلافة الاسلامیة

زندگانی و شخصیت امام سجاد(ع)، نقش ایشان در حوادث پس از کربلا، ادله امامت آن حضرت و موضع گیری ایشان در مورد تحقق حکومت اسلامی

تحقیقی درباره زندگانی و شخصیت امام سجاد(ع)، نقش ایشان در حوادث پس از کربلا، ادله امامت آن حضرت و موضع گیری ایشان در مورد تحقق حکومت اسلامی است.

در این پژوهش ضمن مروری مختصر بر ادوار مهم زندگانی امام سجاد(ع) برخی از حوادث مهم دوران حیات ایشان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نقش آن حضرت در اداره جامعه اسلامی و هدایت مسلمانان به وسیله فعالیت های فرهنگی چون دعاهای وارده از ایشان و توجه به حقوق انسان ها در رسالة الحقوق آن حضرت تبیین گردیده است.

نگارنده نخست به صورت اجمالی نگاهی به اوضاع جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) نموده و زمینه های وقوع قیام امام حسین(ع) و به روی کار آمدن امویان بویژه مروانیان را تحلیل نموده است. آنگاه به گوشه هایی از زندگانی امام سجاد(ع) پرداخته، مادر، فرزندان، برادران و خواهران آن حضرت را معرفی نموده و داستان اسارت خاندان امام حسین به رهبری امام سجاد(ع) و وقایع کوفه و شام را نقل می کند.

وی همچنین به مفاد خطبه های حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد در کوفه و شام اشاره نموده و روشنگری های امام سجاد(ع) از وقایع مربوط به عاشورا را در بازگشت ایشان از شام به مدینه به تصویر کشیده و آن حضرت را احیاگر نهضت امام حسین(ع) عنوان کرده است.

در بخش دیگری از کتاب نگارنده از نظر عقلی و نقلی به ادله و نصوص امامت امام سجاد(ع) پرداخته و وصیت پدرش به او درباره امامت او پس از شهادتش و صفات منحصر به فرد آن حضرت برای احراز مسند الهی امامت، موضع گیری های حکیمانه آن امام در قبال حوادث مهم دوران امامتش مانند واقعه حرّه و آزاد کردن بندگان را بیان نموده است.

از نظر نویسنده امام سجاد(ع) به نوعی پایه گذاری دولت اسلامی پس از شهادت امام حسین(ع) اقدام نموده است. زیرا امت اسلامی را به وسیله ادعیه اخلاقی و عرفانی خویش در صحیفه سجادیه و زهد بی نظیر خویش و همچنین تبیین اصول حقوق اسلام در رساله حقوق رهبری کرده و از انحراف نجات داده است در پایان نقش ائمه معصومین(ع) در حیات اسلام، اقوال برخی از شعرای عصر حیات امام سجاد(ع) و همچنین برخی از حاکمان بنی امیه در شأن آن حضرت بیان شده است.