شرح دعاي صباح (شوشتري) - صفحه 164

و مستفيدان اين درگاه بايد كرد و هر چند / 128 / ميانه مُفيض و مفيد و مستفيض و مستفيد مناسبت بيشتر است ، استفاده و استفاضه بيشتر تحقّق مى پذيرد ، و چون مبدأ فيّاض در نهايت تجرّد و تقدّس است و ما مستفيدان در غايت تعلّق و تدنّس ، پس لابدّ است از واسطه اى كه ذو جهتين باشد كه هم به حليه تجرّد آراسته باشد و هم به سرمايه تعلّق پيراسته باشد تا به جهت تجرّد ـ كه مناسب مَبدء است ـ استفاضه فيض نمايد و به جهت تعلّق كه مناسبت فى الجمله به ما دارد ، افاده فرمايد و از او مستفيد گرديم .
و آن واسطه ، هاديان راه نجات و خازنان گنجينه اولوالعلم ۱
درجات اند و تنبيه بر اين معنى است : « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » كه شما را قابليت آن نيست كه از مبدأ فيّاض ، استفاضه توانيد نمود ؛ چرا كه مناسبت بالكليه منتفى است . پس شما به حبل خدا كه ائمه هدايند ، درآويزيد و چنگ زنيد تا راه به مقصود يابيد .

[ دليل امامت اميرالمؤمنين عليه السلام ]

شيخ مفيد ـ رضوان اللّه عليه ـ روايت كرده از محمّد بن الحسن از على بن الحسين ـ صلوات اللّه عليهما ـ كه گفت : روزى رسول خدا در مسجد نشسته بود و اصحاب ، چون نجوم بر جوانب آن حضرت قرار گرفته بودند . پيغمبر صلى الله عليه و آله به ايشان فرمود كه : «الحال ، مردى خواهد آمد از اهل بهشت كه بپرسد از آنچه خواهد» . على بن الحسين ـ صلوات اللّه عليهما ـ گويد : پس مردى در آمد ، شبيه به مردم مصر و پيش آمد و بر رسول خدا سلام كرد و بعد از اداى شرط تحيّت ، نشست و گفت : يا رسول اللّه ! شنيده ام كه حق تعالى مى گويد : « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » .۲ چه چيز است اين حبل كه خداى تعالى به چنگ زدن آن امر فرموده ؟ على بن الحسين گويد : رسول خدا ساعتى به تأمّل ، سر مبارك به زير افكند و به جانب

1.«اوتوا العلم» صحيح است ظاهرا ؛ بر گرفته از آيه ۱۱ سوره مجادله : « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَـتٍ» .

2.سوره آل عمران ، آيه ۱۰۳ .

صفحه از 231