بركات آن كه در متون اسلامى بر آن تأكيد شده، زكات است . قرآن كريم در كنار نماز ، مردم را به پرداختن زكات دعوت كرده است . امام رضا عليه السلام درباره راز اين اقتران مى فرمايد :
۰.إنَّ اللّهَ عَزَّوجَلَّ أمَرَ بِثَلاثَةٍ مَقرُونٍ بِها ثَلاثَةٌ اُخرى : أمَرَ بِالصَّلاةِ وَالزَّكاةِ ، فَمَن صَلّى ولَم يُزَكِّ لَم تُقبَل صَلاتُهُ ... . ۱
۰.خداوند عزّوجل، سه چيز را قرين سه چيز ديگر قرار داد : به نماز و زكات فرمان داد . پس هركه نماز بخواند ، امّا زكات نپردازد ، نمازش پذيرفته نمى شود ... .
۰.نقش پرداخت زكات در بهره گيرى از آثار نماز تا آنجا است كه امام صادق عليه السلاممى فرمايد :لا صَلاةَ لِمَن لا زَكاةَ لَهُ . ۲
۰.هركه زكات نپردازد ، نمازى ندارد .
زكات در مفهوم عام خود ، شامل مطلق حقوق مالى ، اعم از واجب و مستحب است . لذا هنگامى كه شخصى از امام صادق عليه السلاممى پرسد : «في كَم تَجِبُ الزَّكاةُ مِنَ المالِ ؛ حدّ نصاب مالى در زكات چيست ؟». امام مى فرمايد :
۰.«الزَّكاةَ الظَّاهِرَةَ أمِ الباطِنَةَ تُريدُ ؟» ، قَالَ : «اُريدُهُما جَميعا» . فَقالَ : «أمَّا الظّاهِرَةُ فَفي كُلِّ ألفٍ خَمسَةٌ وَعِشرونَ دِرهَما ، وأمَّا