35
كيمياي عشق

بعض مراحل آن . همّت كن و از هواهاى نفسانيه كه حدّ و حصر ندارد ، بكاه و از خداى متعال ـ جلّ و علا ـ استمداد كن كه بى مدد او ، كسى به جايى نرسد و نماز ، اين معراج عارفان و سفر عاشقان ، راه وصول به اين مقصد است و اگر توفيق يابى و يابيم به تحقّق يك ركعتِ آن و مشاهده انوار مكنون در آن و اسرار مرموز آن ، ولو به قدر طاقت خويش ، شمّه اى از مقصد و مقصود اولياى خدا را استشمام نموديم و دورنمايى از صلاة معراج سيد انبياى عرفا ـ عليه وعليهم وعلى آله الصلاة والسّلام ـ را مشاهده كرديم كه خداوند منّان ، ما و شما را به اين نعمت بزرگ ، منّت نهد . ۱
نكته قابل توجّه اين كه بهره گيرى كامل از آثار و بركات نماز در سير و سلوك إلى اللّه ، دو شرط اصلى دارد :

الف ـ تمسّك و توسّل به اهل بيت

راه توحيد و معرفت و محبّت خداوند متعال ، راهى است بس دشوار و صعب العبور كه طى كردن آن بدون چراغ و راهنما و تمسّك به ولايت و بهره گيرى از شفاعت وسايلى كه خداوند متعال براى تقرّب ۲ به خود معين فرموده است و ورود از درى كه خداوند متعال براى گام نهادن بر بساط قرب خود مشخص كرده است ، ۳

1.صحيفه نور ، ج ۲۲ ، ص ۳۷۲ .

2.يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَـهِدُواْ فِى سَبِيلِهِى لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ : سوره مائده ، آيه ۳۵ .

3.اهل بيت در قرآن و حديث ، ويژگى هاى اهل بيت (۱ / ۱۲) .


كيمياي عشق
34

۰.الصَّلاةُ قُربانُ كُلِّ تَقِيٍّ . ۱

۰.نماز نردبان هر پرهيزگار است .

بنابراين ، نماز ، بهترين وسيله براى خودسازى و سازندگى و ساختن جامعه توحيدى و مبتنى بر محبّت خداست . به همين جهت ، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از آن به عنوان «خَيرُ مَوضُوع» ۲ ياد مى كند و امام صادق عليه السلام درباره ارزش نماز و نقش آن در سازندگى انسان مى فرمايد :

۰.ما مِن شَيءٍ بَعدَ المَعرِفَةِ تَعدِلُ هذِهِ الصَّلاةَ . ۳

۰.پس از شناخت [خدا] هيچ چيزى همپايه نماز نيست .

از اين رو ، امام خمينى رحمه الله در وصيّت نامه اخلاقى خود ، پس از آن كه خودخواهى و خودبينى را ريشه همه فتنه ها و گرفتارى هاى بنى آدم مى خواند و جهاد براى قطع اين ريشه را جهاد اكبر مى نامد و پيروزى در اين جهاد را مايه اصلاح همه چيز و همه كس تعريف مى كند ، تأكيد مى فرمايد كه راه رسيدن به اين پيروزى ـ پس از استمداد از خداوند متعال ـ نماز است . متن نوشته امام ، خطاب به فرزندش چنين است :
پسرم! سعى كن كه به اين پيروزى دست يابى ، يا دست كم به

1.خصال ، ج ۲ ص ۶۲۰ ح ۱۰ ، نهج البلاغه : حكمت ۱۳۶ .

2.معانى الأخبار ، ص ۳۳۳ ح ۱ و مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۱۳۲ ح ۲۱۶۰۸ .

3.الكافي ، ج ۳ ، ص ۲۶۴ ح ۱ و امالى طوسى : ۶۹۴ / ۱۴۷ از زرعه ، ارشاد القلوب ص ۱۴۵ ، بحار الانوار : ج ۲۷ ص ۲۰۲ ح ۷۱ .

  • نام منبع :
    كيمياي عشق
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45376
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/154-.html
تعداد بازدید : 86821
صفحه از 230
پرینت  ارسال به