مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : عباس بن علی(ع)
پديدآورنده : جواد محدثی
محل نشر : قم
ناشر : بوستان کتاب
تاریخ انتشار : 1393
تعداد صفحه : 92
شمارگان : 2000
قطع : پالتویی
شابک : 978-964-09-0416-9
جستجو در Lib.ir

عباس بن علی(ع)

سيماي پرفروغ علمدار کربلا حضرت ابوالفضل ‌العباس(ع) با نثر زيبا و روان در ۱۲ عنوان به تصوير کشيده است.

در پیشگفتار کتاب، نویسنده به عظمت معنوی، وفا و شجاعت حضرت ابوالفضل(ع) ‌پرداخته و بر اسوه قرار دادن ایشان در زمینه‌های مختلف از قبیل: عبادت و شب‌زنده‌داری، شجاعت و وفا، اخلاص و آگاهی و... تأکید میکند.

در فصل اول با عنوان «میلاد فرزند شجاعت»، به ماجرای ازدواج امیرالمؤمنین(ع) با امّ‌البنین، تولد حضرت ابوالفضل علیه‌السلام و قضایایی که بعد از تولّد ایشان رخ داد، شرحی مختصر از شخصیت آن حضرت در کودکی، و سفارش امیرالمؤمنین(ع) در بستر شهادت به حضرت ابوالفضل، پرداخته شده است.
فصل دوم  با عنوان «فصل جوانی»، به دوران جوانی حضرت ابوالفضل(ع) و شجاعت و دلاوری ایشان در این دوران و به ویژه در جنگ صفین اختصاص یافته است. همچنین به زندگی آن حضرت در دوران امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین(ع) و دلاوری‌ها و فداکاری‌های ایشان اشاره شده است.
در فصل سوم  با عنوان «سیمای ابوالفضل(ع)»، فضایل و خصوصیات ظاهری، زیبایی و تنومندی و نیز فضایل اخلاقی و معنوی ایشان از قبیل ایمان و بصیرت و شجاعت و وفاداری مطرح شده است.
در فصل چهارم  با عنوان «در آیینه القاب»، القاب حضرت ابوالفضل(ع) از قبیل: سقّا، باب‌الحوایج، قمربنی هاشم، علمدار، عبد صالح و... بیان شده است که هر کدام، همچون آیینه‌ای، جلوه‌ای از روح زیبا و فضایل حضرت ابوالفضل(ع) را نشان می‌دهد.
در فصل پنجم ، «مظهر شجاعت و وفا» نام دارد که در آن، به توأم بودن این دو صفت در حضرت ابوالفضل(ع) و تجلّی آشکار آنها در صحنه عاشورا اشاره شده است.
«با عباس(ع) در حماسه عاشورا» عنوان فصل ششم است و در آن، گوشه‌ای از مجاهدت‌های حضرت ابوالفضل(ع) در کربلا و تلاش ایشان برای رساندن به برای اهل بیت امام حسین(ع) بیان شده است.
فصل هفتم : با عنوان «امان‌نامه» درباره قضیه امان‌نامه آوردن شمر برای حضرت ابوالفضل(ع) و رد کردن ایشان است.
فصل هشتم ، «مهلت شب عاشورا» نام دارد که درباره مهلت خواستن حضرت ابوالفضل(ع) به امر امام حسین(ع)، از لشکر دشمن، برای نجنگیدن در شب عاشورا و به عبادت سپری کردن آن شب، است.
در فصل نهم  با عنوان «شب تجلّی وفا»، اعلام وفاداری حضرت ابوالفضل(ع) در شب عاشورا در دفاع از ولایت، مطرح شده است.
«روز خون، روز شهادت» ، به صحنه خونین عاشورا و فداکاری‌ها و رشادت‌های عباس بن علی(ع) پرداخته است.
در فصل یازدهم  با نام «حماسه ساحل فرات»، به اشتیاق وصف ناپذیر حضرت ابوالفضل(ع) برای شهادت، اصرار ایشان در اجازه گرفتن از امام برای نبرد، تلاش برای به‌دست آوردن آب، و نحوه شهادت آن حضرت اشاره شده است.
در فصل «زیارتگاه عشق» ، به خاک‌سپاری حضرت ابوالفضل(ع) به دست امام سجاد(ع)، محلّ دفن ایشان اشاره شده است. همچنین به جایگاه و عظمت حضرت ابوالفضل(ع) در دل و جان زایران و باب الحوایجی بودن حضرت، مطرح، و در پایان هم به جایگاه حضرت ابوالفضل(ع) در نزد امامان معصوم(ع) اشاره شده است.
نکات: علاوه بر منابع مطالب که در پاورقی ذکر شده، فهرستی از منابع تحقیق مؤلف، در فرجام کتاب آمده است. فهرست مطالب نیز در آغاز کتاب است.
این کتاب با قلمی ادبی نگاشته شده و فصل‌های کوتاه آن، جذابیت خاصّی به کتاب داده است.