مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : ماه در فرات
پديدآورنده : ابوالفضل هادی منش
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1381
تعداد صفحه : 156
شمارگان : 1200
زبان : فارسی
شابک : 964-7808-38-0
جستجو در Lib.ir

ماه در فرات

نگرشي تحليلي به زندگاني حضرت عباس عليه السلام،
این کتاب در سه بخش با روش توصيفي ـ تحليلي، به زندگاني حضرت عباس عليه السلام پرداخته است

پیش گفتار کتاب :
پس از واقعه سقیفه که میان جامعه مسلمانان، شکاف ایجاد شد، گروهی از مسلمانان جانشینی علی علیه السلام را نپذیرفتند. از این رو، خلافت پس از بیست و پنج سال به علی علیه السلام روی آورد. در این مدت، حضرت عباس علیه السلام در دامان علی علیه السلام پرورش یافت و در تحلیل سیاسی چنان توانی به دست آورد که تا زمان شهادت، همواره پشتیبان ولایت باقی ماند. این مسأله، انگیزه پژوهشی درباره چگونگی پشتیبانی حضرت عباس علیه السلام از کیان ولایت و تبیین جنبه های گوناگون زندگانی آن حضرت و اوضاع سیاسی - فرهنگی آن زمان شده است. شخصیت هر فرد زاییده فرهنگ خانوادگی و اوضاع زمانه حیات اوست. حضرت عباس علیه السلام نیز در یکی از بهترین خانواده ها رشد کرد و به همین دلیل، در باورهای مردمی شیعه جایگاه ویژه ای دارد.

این پژوهش با روش توصیفی - تاریخی در سه بخش جدا از هم، سامان یافته است.

بخش نخست، نگاهی کوتاه و گذرا به زندگانی حضرت عباس علیه السلام دارد و به دیدگاه معصومان علیه السلام درباره ایشان می پردازد و تلاش های آن حضرت را پیش و پس از حادثه کربلا بررسی می کند. این بخش با پرداختن به نقش حساس آن بزرگوار در نهضت حسینی، سرمشق های رفتاری ایشان را معرفی می کند. در پایان این بخش برای شناخت بیشتر ایشان، به برخی کرامت ها و خاطره های زایران حرم ابوالفضل علیه السلام، آداب و تاریخچه، ویژگی ها و نمای کنونی آرامگاه آن حضرت اشاره شده است.

در بخش دوم مجموعه، گزیده ای از ادب پارسی در قالب شعر و متن ادبی، آمده است. بخش پایانی نیز با بیان محورهای کلی برنامه سازی، معرفی راه کارهای تولیدِ ویژه برنامه هایی به مناسبت ولادت و شهادت، طرح پرسش هایی برای مسابقه، گفت وگوی مردمی و کارشناسی، دریچه ای به ساحت دانشوران و دست اندرکاران رسانه می گشاید. امید آن داریم که کاستی ها و نارسایی های این پژوهش اندک را بر ما ببخشایید. پنجره دیدگانمان را به روشنایی رهنمودهای سودمند شما می گشاییم و موفقیت و بهروزی روزافزون تان را از خداوند خواستاریم.