مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مناقب الطاهرین
زمان پدیدآورنده: قرن 7 ق
محل نشر : تهران
ناشر : رایزن
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 922
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

مناقب الطاهرین

پژوهشی در فضایل و مناقب پیامبر اکرم و اهل بیت(ع) آن حضرت است.

پژوهشی در فضایل و مناقب پیامبر اکرم و اهل بیت(ع) آن حضرت است. نویسنده که از متکلمان و محدثان ایرانی قرن هفتم هجری است، به سبک ادبیات فارسی کهن و با امتزاج کلمات و جملات عربی با فارسی، در ضمن فصل های متعددی به بیان فضایل اهل بیت(ع) پرداخته است. وی، برای تألیف این اثر از روایت های نقل شده از اهل بیت عصمت و طهارت بهره گرفته و انگیزه وی، اثبات امامت و ولایت امیرمؤمنان(ع) و حقانیت باورهای تشیع است.

نویسنده، در ابتدای کتاب، به جایگاه رفیع اهل بیت پیامبر(ص) و محبت به علی(ع) و خاندان پیامبر(ص) و فلسفه نامگذاری تشیع پرداخته و در زیر هر یک از عنوان های مباحث چهارده معصوم، ابتدا به طور اجمال به شمه ای از تاریخ زندگانی آنان مانند ولادت، وفات، همسر، فرزندان، لقب ها و امثال اینها اشاره کرده و سپس دلایل امامت آنان، مانند معجزات، فضایل و مناقبی که بیانگر اثبات امامت و ولایت معصوم است را به صورت مشروح و با استناد به روایات بیان کرده است.

وی در شرح حال پیامبر(ص) به بعثت آن حضرت، مخالفان، اعجاز قرآن، هجرت، همسران، معجزه ها، غزوه ها و معراج و امثال اینها پرداخته و در باره حضرت فاطمه(س)، علاوه بر زندگی شخصی، معجزه ها، و مسئله فدک و خطبه آن حضرت در این باره، سخن گفته است.

همچنین نویسنده در باره امام زمان(عج)، به شرح حال و فضایل آن حضرت، اثبات طول عمر و مسائلی چون غیبت و دلایل و نشانه های ظهور اشاره کرده و در ضمن، به شبهه هایی که در باره طول عمر، ظهور و یا ولادت آن حضرت وجود دارد، جواب داده است.