مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : عمدة عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار
پديدآورنده : ابن بطریق
تحقيق : مالک محمودی
تحقيق : مالک بهادری
اشراف : جعفر سبحانی
محل نشر : قم
ناشر : جامعه مدرسین
تاریخ انتشار : 1407ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 487
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

عمدة عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار

در صدد بیان مناقب، صفات و فضایل امام علی بن ابی طالب(ع) است.

این اثر، در صدد بیان مناقب، صفات و فضایل امام علی بن ابی طالب(ع) است و اولین اثر جامعی است که در مناقب امیر مؤمنان در قرن ششم هجری نوشته شده، و احادیث آن از صحاح و سنن و مسانید اهل سنت گردآوری گردیده و مشتمل بر نهصد و سیزده حدیث و در سی و شش فصل است.

کتاب، هر چند پیشتر چاپ سنگی شده، اما محققان آن، بر اساس چند نسخه آن را تحقیق و به نشر سپرده اند. در این تحقیق نسخه بدل ها و مصادر آنها مشخص شده است.

مؤلف، طرق روایت های نقل شده را در آغاز بیان کرده و اسناد روایات خود را نیز، در کتاب آورده است؛ هر چند در مواردی هم احادیث بدون ذکر سند نقل شده اند.

مطالب نقل شده در کتاب، از زندگی شخصی امیر مؤمنان آغاز می شود. نسب، کنیه، مکان تولد، نسب مادر، وفات امام، تعداد فرزندان و نقش انگشتری، از جمله مباحث این بخش است. آیه های نازل شده در شأن اهل بیت(ع)، روایت هایی از پیامبر(ص) در باره اسلام و نماز امام علی(ع)، روایت ثقلین، وصایت علی(ع)، خلیفه پیامبر بودن علی، ماجرای روز غدیر، حدیث منزلت، حدیث رایت، اعلام سوره برائت از سوی امیر مؤمنان و برادری علی با پیامبر(ص)، از دیگر مباحث فصل های کتاب می باشد.

در ادامه، تعدادی از آیات نازل شده در شأن اهل بیت و نیز سخنانی از پیامبر(ص) در باره امیر مؤمنان نقل شده است.

در فصل سی و ششم، از مناقب فاطمه زهرا(س) و حضرت خدیجه(س)، و امام حسن و امام حسین(ع)، جعفر بن ابی طالب و مطالبی در باره ابوطالب و نیز، خلفای دوازده گانه پیامبر(ص) و مناقب امام مهدی و رخدادهای پس از رحلت رسول خدا سخن گفته شده و روایت هایی در باره آنها آورده شده است.