مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : علی(ع) فی الکتاب والسنة و الادب
پديدآورنده : حسین شاکری نجفی
تحقيق : فرات اسدی
محل نشر : قم
ناشر : انصاریان
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1412ق
تعداد جلد : 5
تعداد صفحه : 495 + 467 + 351 + 446 + 510
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

علی(ع) فی الکتاب والسنة و الادب

پژوهشی است در باره شخصیت و مقام و فضایل امیر مؤمنان در قرآن، سنت نبوی و شعر و نظم.

پژوهشی است در باره شخصیت و مقام و فضایل امیر مؤمنان در قرآن، سنت نبوی و شعر و نظم. این کتاب، با بهره گرفتن از ده ها منبع تاریخی، حدیثی، کلامی و تفسیری شیعه و سنی و با انگیزه اثبات برتری مقام امیر مؤمنان و اینکه امام لایق ترین فرد برای منصب امامت است، به نگارش در آمده است.

جلد نخست کتاب، که در سه فصل تنظیم شده، افزون بر یکصد آیه در باره امام گردآوری و به ترتیب سوره های قرآن تنظیم شده است، و همچنین در باره آن دسته از احادیثی است که نزول تعدادی از آیات قرآن را به امام تطبیق می دهد و نیز روایت هایی که در آنها از«یا ایها الذین آمنوا»و اینکه امام هم منظور از این خطابه است، آمده است.

نویسنده، در آغاز هر بحث، با توضیحی مختصر وارد آن می شود و با ذکر مآخذ احادیث، آنها را در زیر هر آیه مربوط به هر تعداد که باشد، می آورد. البته، اسناد احادیث با اتکا به ذکر مصادر، حذف شده است.

جلد دوم، از تولد امام در کعبه آغاز می شود و از خلقت امام علی و پیامبر(ص)، لقب ها، کنیه ها، صفات و مناقب امام در کلام پیامبر سخن می گوید. و در ادامه، از عدالت و قضاوت های علی بحث می کند و پاره ای از فضایل او را بر می شمارد و حماسه آفرینی های او را در جنگ های پیامبر یادآوری می نماید.

جلد سوم، نیز از فضایل امام مانند علم، حکمت، فصاحت و بلاغت، زهد، قضاوت و شجاعت او سخن می گوید؛ به علاوه خطبه هایی از امام نقل شده که بدون الف و نقطه اند.

جلد چهارم، اشعار شاعران عرب از قرن نخست به ترتیب ذکر قرنها تا سیزدهم هجری است و جلد پنجم، ادامه اشعار تا قرن پانزدهم می باشد و در پایان، عبارت های ادبی در باره آن حضرت نقل شده است.

تقریظ های عادل علوی، سید محمود هاشمی، حسن جواهری و محمود مظفر، در جلدهای گوناگون کتاب و در تعریف و تأیید آن منعکس شده است.