مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فاطمة الزهرا(ع) از ولادت تا شهادت
محل نشر : قم
ناشر : نشر مرتضی
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 832
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

فاطمة الزهرا(ع) از ولادت تا شهادت

پژوهشی است جامع پیرامون تاریخ، فضایل، مبارزات و سخنان حضرت فاطمه(س).

پژوهشی است جامع پیرامون تاریخ، فضایل، مبارزات و سخنان حضرت فاطمه(س). کتاب، ترجمه فارسی «فاطمة من المهد الی اللحد» است که با قلمی روان و گویا ترجمه شده است. هدف نویسنده از ترسیم زندگانی آموزنده و تاریخ ساز فاطمه(س)، پاسخی است به نیاز جویندگان و جوابی به برخی از معاندان و مخالفان آن حضرت.

مآخذ کتاب، منابع تاریخی و روایی شیعه و اهل سنت است و در شانزده بخش تدوین یافته است:

در بخش نخست، ضمن اشاره به ولادت فاطمه(ع)، به تبلور شخصیت او در زن بودن وی پرداخته شده و به همین جهت، نگاهی گذرا به موقعیت زن و سیمای ملکوتی و اخلاق نیکوی آن حضرت دارد.

اصل و راثت و تکوین شخصیت فاطمه(س) از پدری چون رسول خدا، نام ها، لقب های فاطمه(س) و فلسفه نامگذاری او، مراحل رشد و تربیت آن حضرت و ازدواج با علی(ع) و زندگانی زناشویی و تولد فرزندان، بخش های دیگر کتاب است.

در بخش دیگری، سیمای فاطمه(س) در قرآن و نزول آیات مباهله، سوره هل اتی و آیه نور در شأن آن حضرت، به بحث گذاشته شده و در ضمن، موقعیت او در نزد پدر بازگو شده است.

ویژگی های اخلاقی و انسانی فاطمه و تبلور بندگی خدا، زهد و پارسایی و حجاب و پاکدامنی آن حضرت، بخش دیگری از کتاب است. در بخش دیگر کتاب، آینده امت اسلامی و آگاه شدن فاطمه از جریان های غمبار آینده از سوی پدر، سخن گفته شده و در بخش بعدی، ماجرای فدک و مسائل تاریخی و حقوقی آن و خطابه فاطمه در احتجاج خود، در حقانیت خویش و برخورد خلفا و بقیه آن ماجرای حزن انگیز گزارش شده و در ادامه، این تراژدی، منجر به بستری شدن زهرا(س) در خانه و عیادت زنان در بیت الاحزان از آن حضرت است که این ماجرا از جنبه های مختلف تحلیل شده است.

نویسنده، در بخش های پایانی کتاب، به روزهای پایانی عمر فاطمه و وصایای آن حضرت در دفن شبانه و ناشناخته بودن مرقد ایشان اشاره کرده و به موقوفات آن حضرت و مقام شفاعت آن بانوی یگانه در محشر، و زیارت و توسل به آن حضرت پرداخته است.