مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جامى از زلال كوثر
پديدآورنده : محمد تقی مصباح یزدی
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
نوبت چاپ : پانزدهم
تاریخ انتشار : 1388
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 224
قطع : وزیری
نوع جلد : شومیز
شابک : 964-5883-03-2
جستجو در Lib.ir

جامى از زلال كوثر

مجموعه اى برگرفته از سخنان مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره شخصیت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، سجایا و سیره اخلاقى آن حضرت.

مجموعه اى برگرفته از سخنان مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره شخصیت ممتاز و پرفضیلت یگانه بانوى اسلام، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، سجایا و سیره اخلاقى آن حضرت. که توسط آقاى محمدباقر حیدرى كاشانى تحقیق و نگارش شده و پیوستى نیز با عنوان «انوار جمال یار» از فرمایشات امام خمینى(رحمه الله) درباره شخصیت حضرت زهرا(علیها السلام) توسط ایشان بر آن افزوده شده است.

عناوین و مباحث کلی كتاب:

۱. جلوه اى از جمال فاطمه: بررسى ویژگى ها و صفات شخصیتى و اخلاقى حضرت زهرا(علیها السلام) .

۲. رسالت مجالس ذكر اهل بیت: حكمت و فواید مجالس ذكر و بزرگ داشت اهل بیت(علیهم السلام) و از جمله حضرت زهرا(علیها السلام) .

۳. اسوه پذیرى از سیره فاطمى: انواع اسوه پذیرى هاى نادرست و روش هاى اصلاح اسوه پذیرى و معرفی حضرت زهرا(علیها السلام) به عنوان الگویى كامل و والا. همچنین عوامل تأثیرگذار بر شخصیت اسوه ها ، بررسى انواع عوامل تأثیرگذار، از قبیل وراثت، محیط، سن، وجدان اخلاقى و در نهایت عامل اراده. به مناسبت همین بحث، عوامل مؤثر در شكل گیرى شخصیت حضرت زهرا(علیها السلام) بیان شده و در آخر شیوه اسوه پذیرى از سیره فاطمى تبیین مى گردد.

۴. جلوه هایى زیبا از سیره فاطمى: جلوه هایى از عبادت، حجاب، وارستگى، تلاش، جهاد فرهنگى و اخلاق خانوادگى حضرت زهرا(علیها السلام) .

۵. حماسه فاطمى و عبرت هاى آن: ولایت مدارى و فدایىِ ولایت بودنِ حضرت فاطمه(علیها السلام)، خطبه هاى فصیح و بلیغ آن حضرت، ظلم هایى كه بر ایشان رفته است، و نیز علل و ریشه هاى این ظلم ها (مانند تفرقه، نفاق، سطحى نگرى و تأویل ها و قرائت هاى دینى منحرفانه) از جمله مباحث این بخشِ كتاب اند.

برگی از کتاب:

فاطمه، شب قدر عارفان

در آسمان معرفت حضرت زهرا‌(علیها السلام)، برترین اندیشه‌هاى بشر، حیران و تیزپروازترین عقل‌ها، سرگردان گشته‌اند. بلنداى رُتبت و اوج منزلت این دُر یک‌دانه خزاین عرش الهى، چنان والا و بالاست که در گستره ادراک نمی‌گنجد.

بنابر روایات متعدد و معتبرى که از ائمّه طاهرین‌(علیهم السلام) رسیده، حقیقت لیلةالقدر به وجود فاطمه زهرا‌(علیها السلام) تفسیر شده است. از آن جمله، بیان نورانى امام موسى بن جعفر(ع)‌(علیه السلام)در تفسیرِ آیات آغازین سوره دخان می‌باشد:

مردى نصرانى به خدمت امام موسى کاظم‌(علیه السلام) شرفیاب شد و در بین سؤالات متعدّدى که بیان می‌داشت تفسیر باطن این آیات را جویا شد:حم وَ الْكِتَبِ الْمُبِینِ إِنَّا اَنْزَلْنهُ فِى لَيْلَة مُّبَرَكَة إِنَّا كُنّا مُنْذِرِینَ فِیها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْر حَكِیم(۱)؛
حم، سوگند به این کتاب روشنگر که ما آن را در شبى پربرکت نازل کردیم، ما همواره انذار کننده بوده‌ایم. در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا می‌گردد.

امام در پاسخ فرمودند:اما «حم»، محمّد(ص) می‌باشد و «کتاب مبین»، على‌(علیه السلام) می‌باشد. و اما «اللّیلة»، فاطمه‌(علیها السلام) می‌باشد.(۲)


۱.دُخان (۴۴): ۱-۴.

۲.تفسیر برهان، ج ۴، ص ۱۵۸. اصول كافى، ج ۲، ص ۳۲۶، «كتاب الحجّة، باب مولد النبّى»، حدیث ۴.