مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تاریخ اسلام از بعثت نبوی تا حکومت علوی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دفتر نشر معارف
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1382ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 400
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تاریخ اسلام از بعثت نبوی تا حکومت علوی

مروری است بر تاریخ جزیرة العرب قبل از اسلام تا بعثت پیامبر(ص) و خلافت علی(ع).

مروری است بر تاریخ جزیرة العرب قبل از اسلام تا بعثت پیامبر(ص) و خلافت علی(ع). کتاب که محصول درس های دانشگاهی نگارنده است، در صدد است با نگاهی به گذشته مسلمانان و سرآغاز ظهور و تاسیس اسلام، رخدادهای آن دوران را مورد بحث و بررسی قرار دهد. این اثر با شیوه گزارشی ـ تحلیلی و با بهره بری از منابع شیعه و در مواردی هم با استفاده از منابع اهل سنت به نگارش در آمده است.

نویسنده برای اینکه دورنمایی از ضرورت بعثت پیامبر در جزیرة العرب و آثار آن را به نمایش بگذارد، دو فصل از بخش نخست کتاب را به جزیرة العرب، و جغرافیای آن، اوضاع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زندگی اعراب و وجود اقلیت های دینی و ظهور تمدن در آن سرزمین اختصاص داده و آن گاه به شرح زیستنامه پیامبر(ص) پرداخته است.

سه فصل از بخش نخست کتاب، سرگذشت پیامبر از تولد تا بعثت، از بعثت تا هجرت و از هجرت تا رحلت است و در آن، نکات و رخدادهای قابل توجه دوران عمر ۶۳ ساله پیامبر تبیین شده است.

بخش دوم کتاب، از رحلت پیامبر و بازتاب های آن شروع می شود. در این بخش که در سه فصل سامان یافته به ماجرای ردّه، سقیفه، فدک، حوادث دوران خلیفه نخست، خلافت خلیفه دوم، فتوحات اسلامی، سیره عمر در تقسیهم بیت المال، و عثمان و ویژگی های وی پرداخته شده است. خلافت امام علی(ع) و ماجرای جنگ های آن حضرت با ناکثین، قاسطین و مارقین و جریان های رو در روی امام و ویژگی های آنها و شهادت امام و خلافت امام حسن مجتبی(ع)، پایان بخش کتاب و فصل پایانی بخش دوم آن است.