مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تسلیة المجالس و زینة المجالس (مقتل الحسین(ع))
زمان پدیدآورنده: قرن 10 ق
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسة المعارف الاسلامیة
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1418ق
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 592 + 568
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

تسلیة المجالس و زینة المجالس (مقتل الحسین(ع))

اثری است پیرامون زندگی، شخصیت، فضایل و مصائب رسول خدا و خاندان عترتش.

اثری است پیرامون زندگی، شخصیت، فضایل و مصائب رسول خدا و خاندان عترتش که در قالب ده جلسه ارائه شده است.

در مجلس اول، به مظلومیت امام حسین و مصایبی که بر او گذشته و ارزش عزاداری برای او پرداخته شده است. در این مجلس که ضمن بیان ثواب گریه بر مظلومیت امام حسین(ع)، ابتلا و امتحان انبیا و اولیای الاهی و قصه یوسف و امتحان او و حضرت ابراهیم، نوح، ایوب، یحیی، موسی و عیسی(ع) تشریح شده است،

در مجلس دوم، رنج ها و سختی های رسول الله در دوران زندگی و تلاش های ایشان در به انجام رسانیدن وظایف خویش چون بعثت، بیعت عقبه، هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در آنجا، فتح مکه، غدیر خم، حدیث غدیر و مناجات رسول خدا و رحلت او تبیین گردیده است.

در مجلس سوم، پیرامون امام علی و فضایل، شخصیت علمی، معنوی و جهادی او و تبیین ادله امامت وی و رفتار و کردار آن امام پیش و پس از رحلت رسول خدا و جنگ ها، مصیبت ها و شهادت وی مورد بررسی قرار گرفته است. فضائل و مناقب فاطمه زهرا و ازدواج وی با امام علی و دردها و رنج های او و شهادت وی نیز، از جمله مباحث در این مجلس هستند.

مجلس چهارم، اختصاص به شرح زندگی و حوادث دوران امام حسن(ع) دارد و چگونگی تولد وی و علاقه رسول خدا به او و رفتار وی با امام(ع) و جنگ و صلح او بعد از شهادت امام و نیز، شهادت امام حسن است.

شش مجلس دیگر مربوط به امام حسین(ع) و زندگی، شخصیت، فضایل و قیام خونین او و حوادث مربوط به آن است و در آنها مطالبی پیرامون اعزام مسلم به کوفه و حوادث مربوط به آن، آغاز قیام امام و اتفاقات پی در پی آن و مبارزه و شهادت فرزندان و یاران او و شهادت و اسارت فرزندان وی، و برخی از اتفاقات در این رابطه و فضیلت زیارت امام حسین(ع) بیان شده است.