مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : عبرات المصطفین فی مقتل الحسین المأخوذ من اقدم المصادر التاریخیة الاسلامیة
پديدآورنده : محمد باقر محمودی
زمان پدیدآورنده: 1302 ـ 1385ش
محل نشر : قم
ناشر : مجمع احیاء الثقافة الاسلامیة
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1417ق
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 472 + 391
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

عبرات المصطفین فی مقتل الحسین المأخوذ من اقدم المصادر التاریخیة الاسلامیة

کتابی در مقتل امام حسین(ع) بر اساس کتاب های کهن تاریخی است.

کتابی در مقتل امام حسین(ع) بر اساس کتاب های کهن تاریخی است. مقتل نگاری پس از واقعه تلخ و اندوهگین قتل امام حسین(ع) و کشتار یارانش از سوی سپاه یزید، برای نمایاندن ستمی که بر اهل بیت پیامبر رفت و مصیبت بزرگی که رخ داد، از جمله پژوهش های مستمر شیعیان بوده است که تاکنون ادامه دارد. این اثر نیز، به همین منظور تألیف شده است؛ با این تفاوت که مؤلف آن، از صاحب نظران در عرصه کتاب های کهن و از احیاگران میراث علمی گذشتگان در باره اهل بیت(ع) است و در این اثر، کوشیده است، واقعه عاشورا را از زبان وقایع نگاران تاریخ اسلام بنگارد.

در این اثر، علاوه بر گزارش مقتل، از فضایل امام و عزاداری و گریه بر مصیبت آن امام بزرگوار نیز، سخن رفته است. منابعی چون تاریخ طبری، طبقات الکبری، ابن سعد، اخبار الملوال دینوری، انساب الاشراف بلاذری، دستمایه تألیف این اثر هستند؛ البته، مصادر اصلی آن را مقتل ابو مخنف به نقل از طبری و سه کتاب یاد شده دیگر تشکیل می دهد؛ هر چند از منابع دیگر نیز، بهره گرفته شده است.

در آغاز کتاب از شخصیت امام حسین، بهترین خلق خدا بودن از جهت پدر و مادر و جد، دشمنان آن حضرت، دوست داشتن امام حسین و تبعات و آثار و برکات آن، عصمت امام، جایگاه اهل بیت در میان مردم از زبان پیامبر(ص)، گریه بر امام و مرثیه سرایی برای او و تاریخ گریه و عزاداری در اسلام، از جمله گریه پیامبر(ص) بر مردگانی چند، سخن گفته شده و در ادامه، شهادت امام و اطلاع اهل بیت(ع) از آن، گزارش شده و نمونه هایی از برخورد پیامبر و امیرمؤمنان در این باره نیز، ذکر شده است، نیز از موارد متعدد گریه امامان(ع) بر مصیبت امام حسین یاد شده و بالاخره ماجرای خروج امام از مدینه و زمینه های آن و وقایع اتفاق افتاده تا زمان قتل آن بزرگوار، گزارش شده است.

پاره ای از حوادث مربوط به یاران امام، رخدادهای روز عاشورا، شهادت یکایک یاران و جنگ آنها و شهادت امام حسین، از دیگر مباحث مطرح شده در کتاب است. قتل و غارت و اسارت خاندان امام پس از واقعه عاشورا، ادامه مباحث کتاب است که با دفن و ارسال سرهای مبارک شهیدان کربلا نزد یزید و حوادث پیش آمده برای اسیران، پایان می یابد.

مصادر کتاب در پاورقی ها مشخص و واژه های دشوار معنا شده، نقص برخی از گزارش ها با گزارش های دیگر تکمیل شده، گزارش های متناقض اصلاح و احیانا پاره ای از گزارش ها نیز، نقد و بررسی شده است.