مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : رهبری امام علی(ع) در قرآن و سنت (ترجمه المراجعات)
زمان پدیدآورنده: ۱۲۹۰-۱۳۷۷ ق
محل نشر : تهران
ناشر : سازمان تبلیغات اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1379
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 558
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

رهبری امام علی(ع) در قرآن و سنت (ترجمه المراجعات)

اثری است تحقیقی و استدلالی در باره موضوع امامت و خلافت امام علی(ع).

اثری است تحقیقی و استدلالی در باره موضوع امامت و خلافت امام علی(ع). نویسنده کتاب، که از عالمان برجسته شیعی لبنان است، از اختلاف میان دو گروه عمده مسلمانان (شیعه و سنی) رنج می برده و در سفر به مصر، این مسئله را با یکی از علمای بزرگ آن دیار، در میان گذاشته و او نیز نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام کرده و هر دو بر آن شده اند که با کاوش در باره مسئله امامت، که مهم ترین عامل اختلاف میان مسلمانان است، برای رسیدن به حق، گام بردارند. چنین قراری عملی شده و با یکدیگر به وسیله نامه به مجادله علمی پرداخته اند که حاصل آن، این کتاب است.

بحث های کتاب به صورت پرسش و پاسخ است که طی یکصد و دوازده نامه، میان سید شرف الدین به نمایندگی از فرقه شیعه و سلیم بشری به نمایندگی از اهل تسنن، رد و بدل شده است. هر سؤال با پاسخ پرسش قبلی مرتبط و زنجیروار از آغاز تا پایان پیش می رود. پرسش ها و شبهه های مهمی که در مسئله امامت و خلاقیت وجود دارد، در این کتاب، مطرح و پاسخ داده شده است.

از نامه اول تا بیستم، کلیات مباحث امامت و لزوم مراجعه به اهل بیت(ع) مطرح شده و از نامه بیستم تا یکصد و دوازدهم، در باره خلیفه پیامبر(ص) است.

در این نوشته، تلاش هر دو طرف بر این است که با استدلال به احادیث نبوی و گفته های صحابه، مدعای خود را ثابت کنند. البته، سلیم بشری بیشتر سؤال کننده و شرف الدین پاسخگو است. حدیث یوم الدار، منزلت، غدیر و ثقلین و ده ها حدیث دیگر در این اثر تحقیقی و نیز آیاتی از قرآن و روایات تاریخی مورد استناد قرار گرفته است.

مترجم در آغاز، شرح حال نویسنده کتاب را آورده و یادآوری کرده که ترجمه های دیگری از این اثر موجود است؛ ولی از آنجایی که از جهاتی آن ترجمه ها را نارسا یافته، به این ترجمه اقدام کرده است.

المراجعات از سه جهت جذابیت دارد: فصاحت و بلاغت در گفتار و محتوای آن که همراه با استدلالی قوی و روشن است. و سرانجام، رعایت ادب و احترام در بحث که در سراسر کتاب به چشم می خورد.