333
در پرتوِ حديث

راست و پاك ، از اميرالمؤمنين تا امام آخرين ، در باره اين غيبت رسيده ، گرد آوردم ، غيبتى كه دورماندگان از علم الهى و راه نايافتگان به هدايت معصومين ، از حقيقتش كور ماندند و نتوانستند چون ره يافتگان به هدايت ائمه عليهم السلام آن را تصديق كنند و بدان ايمان آورند .
نعمانى ، در تعقيب اين هدف و با اعتقاد به اين كه ذكر روايات معتبر و با سندهايى متصل ، مى تواند پرده جهل و حيرت از عقيده روشن مهدويت برگيرد ، به استدلال بر مهدويت مى پردازد و كتاب خود را در ابوابى كه هر يك پرسش وشبهه اى در پس زمينه خود دارند ، سامان مى دهد .

تاريخ نگارش كتاب

با قرينه هايى كه در پى مى آيد ، مى توان گفت : نعمانى ، كتاب را در آخرين دوره عمر خود نگاشته است. او در مقدمه كتاب مى گويد : «چون اين محنت غيبت كه اولياى الهى ، ما را از سيصد سال پيش بدان آگاهى داده بودند ، پيش آمد...» ۱
، كه دلالت بر تأليف كتاب در اوايل قرن چهارم هجرى دارد ، و اگر بپذيريم كه منظور نعمانى از غيبت ، غيبت كبرى است ، تأليف كتاب در اواخر دهه چهارم قرن چهارم مى گردد . اين نظر ، به وسيله آنچه كه در يكى از نسخه هاى كتاب آمده است ، تأييد مى شود . در صفحه هجدهم كتاب مورد مراجعه ما ، مصحّح كتاب نوشته اند ۲ و در نسخه اى چنين آمده است :
حدثّنى محمّد بن على أبو الحسين الشجاعى الكاتب ـ حفظه اللّه ـ ، قال : حدثّنى محمّد بن إبراهيم أبو عبد اللّه النعمانى ـ رحمه اللّه تعالى ـ فى ذى الحجّة سنة اثنتين و أربعين و ثلاثمئة... .
يعنى كتاب در سال 342 از سوى نعمانى بر شجاعى قرائت شده است كه حاكى از تأليف آن در دهه چهارم است . مؤيد ديگر ، سخن خود نعمانى در باره سنّ امام زمان به هنگام تأليف كتاب است . او در ذيل حديث بيستم از باب دهم ۳ مى گويد : «و له الآن نيّف و

1.. كتاب غيبت ، مقدمه مؤلّف ، ص ۲۳ .

2.همان ، ص ۱۸ ، پانوشت ۲ .

3.غيبت نعمانى ، ص ۱۵۷ .


در پرتوِ حديث
332

18 . خروج حتمى سفيانى ، قبل از ظهور امام عصر (عج) .
19 . پرچم پيامبر به دست امام زمان (عج).
20 . سپاه خشم كه از ياران امام زمان (عج)اند .
21 . وضعيت شيعه هنگام ظهور امام زمان (عج) .
22 . پيام هاى نو از امام (عج) .
23 . سنّ امام هنگام به امامت رسيدن .
24 . در باره اسماعيل بن أبى عبداللّه عليه السلام .
25 . هر كه امامش را شناخت ، از تقدم و تأخر ظهور زيان نمى بيند .
26 . مدت فرمانروايى امام زمان (عج) .

انگيزه نگارش

نعمانى ، در پايان غيبت صغرى ۱ و آغاز غيبت كبرى مى زيسته است . او به خوبى دريافته بود كه گذار از دوره ظهور به غيبت صغرى و انتقال از غيبت صغرى به غيبت كامل و كبرى ، براى توده شيعه ، سخت و نامأنوس است ، و آنان را در كوير حيرت و سؤال و درياى وحشت و نياز فرو مى برد . نعمانى با احاطه اى كه به روايات داشت ، و كوششى كه در اين راه به كار برد و رنجى كه در سفرها بر خود هموار كرد ، توانست اين نياز را پاسخ دهد و فريادرس يتيمان علمى شيعه در عصر غيبت امامشان شود . نعمانى اين درك عميق از زمانه را در مقدمه كتابش به رشته تحرير كشانده و پس از بيان مبسوط آن ، انگيزه خود را شرح داده است :
و به ما ، از پيشوايان راستگويمان روايت رسيده است كه به عالمان امر كرده اند تا هر دانشى را كه به ايشان رسد ، به ديگران برسانند و شبهه هاى دينى برادرانشان را بزدايند ، و آنان را از وادى حيرت به راه راست رهنمون سازند و از منزل شك به نور يقين درآورند . پس به قصد قربت و نزديكى به خداى عز و جل ، آنچه را از پيشوايان

1.غيبت صغرى با وفات على بن محمّد سمرى ، آخرين نائب خاص امام عصر (عج) ، در سال ۳۲۹ هجرى قمرى پايان يافت .

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 301624
صفحه از 410
پرینت  ارسال به