317
در پرتوِ حديث

گزينش احاديث معتبر

در اين اثر كه يك موسوعه حديثى در شناخت ائمه عليهم السلام است ، تنها احاديثى گزينش شده اند كه قرائن عقلى و نقلى بر صحّت آنها گواهى داده است. نقل احاديث در هر دو حوزه حديث شيعه و اهل سنّت ، يكى از قرائن صدق و درستى اين روايات است .

شرح متن و توضيح لغات مشكل

متن منقول پاره اى از احاديث ، ابهام دارد و برخى ديگر ، مشتمل بر واژه هاى ناآشنا و غريب اند. شرح هاى مؤلف و نقل گفته هاى لغويان در توضيح لغات مشكل و نشان دادن تصحيفات در پانوشت ها ، به خواننده كتاب يارى مى رساند .

نقل احاديث ، به ترتيب معصومين عليهم السلام

تنها احاديثى از اين قاعده كلى استثنا شده اند ، كه رعايت همبستگى موضوعى ميان آنها و يا با آيه صدر باب ، بر ترتيب تاريخى اولويت داشته است .

فهرست هاى هشتگانه

براى كارآمدى بيشتر ، در اين اثر ، هشت فهرست گنجانيده شده است :
ـ فهرس الآيات
ـ فهرس الأعلام
ـ فهرس القبائل والجماعات
ـ فهرس الأديان والفرق والمذاهب
ـ فهرس الأماكن والبلدان
ـ فهرس الأيّام والوقائع والغزوات
ـ فهرس الأشعار
ـ فهرس المصادر والمنابع


در پرتوِ حديث
316

استفاده از نرم افزارها و معاجم موجود از دو فرقه ، انتخاب شده است. هر چند در فهرست مصادر ، از 260 كتاب نام برده شده ، ولى در واقع اين اثر ، با كمك رايانه ، خلاصه اى است از صدها كتاب و 20000 حديث ، كه در مراجعه به آنها ، تمام واژه هاى مشابه و مترادف و مرتبط با «اهل بيت عليهم السلام » ، ديده شده است.

جامع نگرى و معرّفى اهل بيت عليهم السلام از زواياى مختلف

چنان كه گذشت ، نوشته ها در زمينه «اهل بيت عليهم السلام » اندك نيستند ، ليك ، تمامى آنها به معرّفى يك يا چند بُعد از «اهل بيت عليهم السلام » ، اكتفا كرده اند؛ برخى به ذكر مناقب بسنده كرده اند ، برخى ديگر به دنبال گردآورى مصائب بوده اند و ... و گاه همين يك سونگرى در برخى از ادوار ، به افراط و غلو گراييده است.
در اين كتاب ، شناخت اهل بيت عليهم السلام از زواياى مختلف (شخصيّت ، جايگاه ، دانش و معرفت ، حقوق ، و ... ) منظور بوده ، و حتّى مؤلف محترم ، همان گونه كه به بيان فضائل و مسئله حبّ و بغض نسبت به اهل بيت عليهم السلام پرداخته ، جريان «غلو» را ـ كه يكى از آفات بزرگ در ميان پيروان اهل بيت عليهم السلام است ـ نيز از ياد نبرده است. ۱
به سخن ديگر ، اين كتاب را مى توان پاسخى استوار به مجموعه پرسش ها در باب شناخت اهل بيت عليهم السلام دانست.

تكيه بر منابع شيعه و اهل سنّت

بيش از نيمى از 260 مصدرى كه در پايان كتاب ، فهرست شده اند و در تدوين كتاب به آنها استناد شده ، از منابع و مصادر اهل سنّت اند.

استخراج همه مأخذهاى متقدّم و متأخّر حديث

در اين كتاب ، تلاش شده است تا مصدر هر حديث ، از تمامى منابع نشان داده شود. از اين رو ، براى بسيارى از احاديث ، نشانى هاى بسيارى در پانوشت ذكر شده و تفاوت نقل ها از منابع معتبر ، نشان داده شده است.

1.ر . ك : فصلنامه علوم حديث ، شماره ۱ ، مقاله «جريان شناسى غلو» .

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 300221
صفحه از 410
پرینت  ارسال به