315
در پرتوِ حديث

غلوّ در اهل بيت عليهم السلام

اهل بيت عليهم السلام همگى به دروغگويانى مبتلا بودند كه سعى در مشوه كردن چهره تابناك آنان داشته اند. اين دروغ پردازان ، با جعل احاديث و بستن آنها بر اهل بيت عليهم السلام ، مناقب و فضايل غير معقولى را به اهل بيت نسبت مى دادند و گاه آنان را تا حد الوهيت بالا مى بردند. امامان معصوم عليهم السلام ما ، اين توطئه را افشاء و آن را دسيسه اى از سوى دشمنان خود دانستند و به جدّ و جهد ، به مبارزه با آنان پرداختند و از پيروان خويش خواستند تا از آنان بيزارى بجويند ، و غاليان را كافر و هلاكت يافته خواندند و احاديث آنان را جعلى و ساختگى و سراسر بى اعتبار اعلام كردند. گزيده اى از همه اين مباحث ، در بخش سيزدهم آمده است.

چه كسانى از زمره اهل بيت اند و چه كسانى نيستند؟

اين بخش زيبا با اين عنوان ابتكارى ، به معرفى پيروان حقيقى اهل بيت عليهم السلام مى پردازد و صفات آنان را با استفاده از سخنان اهل بيت عليهم السلام برمى شمرد. همچنين ويژگى هاى كسانى را كه نمى توان از اهل بيت شمرد ، بيان مى دارد و در فصل سوم ، نمونه هايى عينى را از كسانى كه ملحق به اهل بيت شده اند ، برمى شمرد. كسانى مانند ابوذر ، سلمان و فضيل بن يسار كه نشان دهنده اين نكته است كه اهل بيت ، نه يك مفهوم نسبى كه يك حقيقت معنوى است. در پايان كتاب ، زندگى اين هفت تن آمده است.

ضميمه هاى كتاب

دو شرح حال گران سنگ ، از كسانى كه احاديث مفسّر اهل بيت را در نخستين بخش كتاب نقل كرده اند و نيز كسانى كه در آخرين بخش ، از زمره اهل بيت شمرده شده اند.

عمده ترين ويژگى هاى اثر

استفاده از كتاب و سنّت

از قرآن كريم ، آياتى برگزيده شده است كه شيعه و اهل سنّت ، در تطبيق آنها بر اهل بيت عليهم السلام اتفاق دارند ، مانند آيات : تطهير ، مباهله ، اولى الأمر ، ايثار و مودّت .
احاديث كتاب نيز با جستجو در اكثر قريب به كلّ كتب حديثى شيعه و اهل سنّت ، و


در پرتوِ حديث
314

فصل سوم ، ويژه آثار و بركات ارزشمند محبّت اهل بيت است. پاك شدن از گناهان ، پاكى دل و اطمينان قلب ، زايش حكمت ، تكامل دين ، خوشنودى به گاه احتضار ، شفاعت اهل بيت ، نور هدايت و امنيت در روز قيامت و استوارگامى بر صراط و عدم انحراف از آن و رهايى از آتش دوزخ و زيستن در كنار ائمه در بهشت جاودان و به طور خلاصه ، خير دنيا و آخرت ، همه از بركات اين محبت پاك و بى آلايش است. در فصل هفتم ، به آثار جامع اين محبت اشاره شده است.

بغض اهل بيت عليهم السلام

كوردلان و كژ انديشان بى بهره از نور الهى ، همواره با پرتوهاى جارى هدايت بيگانه بوده اند و از خورشيد ولايت به كنار. كتاب ، هشدارهاى سخت نقل شده در متون شيعه و اهل سنّت را در فصل نخست اين بخش ، بيان مى دارد ، تا شايد برخى به خود آيند و آنان كه در راهند ، نلغزند. فصل ديگر ، به آثار زيانبار اين دشمنى پرداخته است. آثارى مانند خشم و غضب الهى ، الحاق به منافقان و كافران و حرمان از ديدار و شفاعت پيامبر در روز قيامت و سرنگونى در آتش قهر الهى.

ستم بر اهل بيت عليهم السلام

اين بخش ، به تحذيرهاى پيامبر از ستم بر خاندانش عليهم السلام اشاره دارد ، و پيشگويى هاى ايشان را در وقوع اين ظلم بزرگ ، گرد آورده است. همچنين آثار اين ظلم و ستم غير قابل بخشش را كه با وجود برحذر داشتن پيامبر ، واقع شده است ، برمى شمرد ، و از عذاب اين ظالمان و محروم گشتن آنان از بهشت جاودان ، خبر مى دهد.

دولت اهل بيت عليهم السلام

مژده تسلّط اهل بيت بر اختيارات و حقوق شايسته خود و بازآمدن مجارى قدرت به صاحبان آن ، از زمره بشارت هاى قرآنى و مورد تصريح احاديث نبوى و اهل بيت عليهم السلام است ، و نيز سخن از زمينه سازان دولت ايشان و اين كه دولت ايشان ، فرجام زمين و خلقت انسان است و اين همه ، وظيفه انتظار و درخواست را براى ما ايجاب مى كند. پنج فصل اين بخش ، آكنده از نسيم روح بخش اميد است.

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 301522
صفحه از 410
پرینت  ارسال به