تاريخ : شنبه 1390/9/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6647
با ولايت بودن مهمترين معروف حماسه كربلاست

با ولايت بودن مهمترين معروف حماسه كربلاست

با ولايت بودن مهمترين معروف حماسه كربلاست

يكی از مهمترين اهداف نهضت عاشورا امر به معروف و نهی از منكر است همچنان كه حضرت امام حسين(ع) فرمودند: من برای امر به معروف و نهی از منكر آمده‌ام.
حجت الاسلام و المسلمين احمد غلامعلی در گفتگو با پایگاه حدیث نت به تشريح امر به معروف و نهی از منكر به عنوان يكی از هدف‌های حماسه عاشورا پرداخت و گفت: يكی از چيزهايی كه در امر به معروف و نهی از منكر مهم است و در روايات آمده اين است كه امر به معروف معادل دين است كه اگر انجام شود دين بر پا می‌شود. اين استاد دانشكده علوم حديث امر به معروف را به عنوان يكی از پيام‌های عاشورا مهم توصيف كرد و گفت: اگر مسئله اسلام در ميان باشد بايد تا پای جان ايستاد.
وی امر به معروف را امر به زيبايی‌ها و نهی از منكر نهی را نهی از پليدی‌ها ونمايان شدن چيزهای قبيح و زشت دانست و در ادامه افزود: حضرت امام حسين(ع) كاری كرد كه بعد از قريب ۱۴ قرن و در طول اين مدت همه مردم زشت بودن زورگويی، غصب خلافت و ادعای بدون عمل را فهميدند و از طرف ديگر به زيبايی كار كسی كه هدفش خدايی باشد پی بردند.
معاون گروه حديث دانشكده علوم حديث افزود: پس از عاشورا، حوادث مشابه از نظر كشتگان و مظلوميت آنها اتفاث افتاد، حوادثی مانند قيام مختار و شهدای فخ، اما هيچ يك در تاريخ اثر گذار نبود. وجه تمايز عاشورا با ديگر جريانات، محوريت «ولايت» بود. به همين جهت مهمترين معروفی كه در عاشورا نشان داده شده، لزوم همراهی با «ولايت» بود. استاد احمد غلامعلی اظهار داشت: عاشورا نشان داد اگر با ولايت باشی اگر چه جوان سيه چرده‌ای همچون«جون» باشی به مرتبه بالايی می‌رسيد.
وی در بخش ديگری از سخنان خود تذكر غيرمستقيم، بيان هنرمندانه، هماهنگی گفتار و كردار ، بيان زيبا، تذكر به صورت عمومی و تبيين درست مسئله را به عنوان بخشی ازشيوه‌های عملی امر به معروف و نهی از منكر عنوان كرد. اين استاد دانشكده علوم حديث در سخنان خود در خصوص تبيين امر به معروف و نهی از منكر برای نسل امروز گفت: چيزی زيباتر از آن نيست كه فهرستی از خوبی‌ها و بدهی‌‌ها را با مشاركت نسل امروزی تهيه كنيم. وی تصريح كرد: بايد تكرار شود كه دروغ، غيبت و تمسخر از قبيح‌ترين منكرهاست و اگر جوان بداند همه با هم می‌خواهيم به سمت خوبی حركت كنيم آن هم حتماً به سمت خوبی می‌آيد. آفت امر به معروف و نهی از منكر در زمان ما آن است كه جوان می پندارد، آمر به معروف خودش را بالاتر می داند در حالی كه چنين حسی نيست و آمران به معروف و ناهيان از منكر همواره بايد در گسترش نيكی ها كوشش كنند و به جوان نشان دهند كه بدون همراهی همه اقشار جامعه گسترش فرهنگ عشق به خوبی ها و انزجار از بدی ها امكان ندارد. حجت الاسلام غلامعلی در بخش پايانی سخنان خود تصريح كرد: جوان امروزی بايد خودش را توانمند بداند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :