تاريخ : سه شنبه 1402/8/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76471
دخالت فوری خداوند امر مجاهده و مبارزه با ظلم را بی‌معنا می‌کند

دخالت فوری خداوند امر مجاهده و مبارزه با ظلم را بی‌معنا می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ظلمی که رخ می‌دهد ناشی از زیاده‌خواهی انسان‌هاست، افزود: همه انسان‌ها از جمله ظالمان و ستمگران اختیار و اراده دارند و اگر قرار بود خداوند جلوی هر ظلم و ستمی را درجا می‌گرفت مسئله‌ای به نام مجاهده، مبارزه و مقاومت و در نتیجه رشد و کمال معنا پیدا نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک؛ استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، به برخی شبهات در فضای مجازی درباره نوع دخالت خداوند در ماجرای جنایات رژیم صهیونیستی در غزه پاسخ داد و ابتدا در جواب این سوال که در ماجرای غزه، چرا خدا دخالت نمی‌کند و اصلا خداوند در ماجرای غزه و این همه کشتار کودکان مظلوم و بی‌گناه کجا ایستاده است، گفت: شبهه به عدالت خدای متعال در ظلم‌هایی که در اطرافمان مشاهده می‌کنیم گاهی اوقات به ذهن برخی‌ها متبادر شده است از جمله برخی معتقدند اگر خدا عادل است پس چرا این‌همه ظلم اتفاق می‌‌افتد؟ مخصوصا اگر چهره ظلم بسیار دلخراش باشد همانند آنچه که امروزه بر کودکان غزه می‌گذرد و طی همین یک ماه حدود پنج هزار نفر از آنان تکه پاره شده‌اند این میزان شبهات ممکن است بیشتر شود.

علل ظلم اجتماعی

وی افزود: در یکی از تصاویر مشاهده کردیم که یکی از پدرهای فلسطینی، پلاستیکی در دست داشت و پیکر فرزندش که همانند گوشت چرخ کرده شده بود را در آن قرار داده بود لذا وقتی چنین اخبار و اتفاقاتی به گوش ما می‌رسد ممکن است برخی بگوید پس خدا کجاست؟ جواب این است که خدای متعال در عالم تکوین یعنی عالم آفرینش، به هیچ موجودی ظلم نکرده و نمی‌کند بلکه هر موجودی امکان رسیدن به کمال لازم خود را دارد. بدین معنا که فرض کنید کهکشان‌ها، حیوانات و نباتات در یک منطق دقیق و محاسبه درست، در حال رشد و حرکت وجودی خودشان هستند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در عالم انسان، خدای متعال به ما اختیار داده است لذا اتفاقی به نام ظلم اجتماعی رخ می‌دهد که ناشی از زیاده‌خواهی‌های ماست. مسئله ظلم اجتماعی ناشی از رفتار ما آدم‌هاست؛ همانند اینکه آمریکا بمب اتمی بر سر هیروشما و ناکازاکی می‌ریزد و چند صد هزار نفر را می‌کشد یا جنگ‌های جهانی اول و دوم و جنگ تحمیلی علیه ایران و سایر جنگ‌ها ناشی از همین زیاده‌خواهی انسان است. در چنین شرایطی ما مکلف به مبارزه با ظالم و گسترش عدالت هستیم. اینجا حوزه‌ای نیست که نعوذ بالله بگوئیم خداوند از عدالت خارج شده است بلکه خداوند در همه جهان نظم دقیق خود را حاکم کرده و راه درست را هم توسط انبیا و اولیا به ما نشان داده و تأکید کرده است که زیاده‌خواهی و نفس‌پرستی نکنیم.

فلسفه تشکیل حکومت توسط صالحان

وی بیان کرد: اگر ما از مسیر حق جدا شده و ظالم شدیم که دیگر تقصیر خداوند نیست. خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: «ذَٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ؛ این عذاب به خاطر کارهایی است که به دست خود پیش فرستادید، و خدا هرگز در حق بندگان ستم نخواهد کرد» (آل عمران/ ۱۸۲) خداوند تأکید دارد که انسان‌ها به واسطه زیاده خواهی‌هایشان نتایج شومی برای خودشان رقم می‌زنند. البته خداوند رب العالمین است و اینگونه نیست که حساب ستمگران را نرسد یا ظالمان بتوانند از زیر بار مجازات در بروند بلکه حتما مجازات خواهند شد و نتایج اعمال خود را خواهند دید. به قول معروف دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. دنیا، دار تکلیف و اراده انسان‌ها و اختیاری است که خدا به ما داده است و اگر ما به حرف حکما و اولیای الهی گوش ندهیم چنین ظلم‌هایی سر می‌زند و اساسا فلسفه اصلی تشکیل حکومت توسط صالحان، جلوگیری و مبارزه با ظلم ظالمان و اقامه عدالت و حقیقت است.
حجت‌الاسلام سرلک تأکید کرد: ظلمی که رخ می‌دهد ناشی از زیاده‌خواهی انسان‌هاست، همه انسان‌ها از جمله ظالمان و ستمگران اختیار و اراده دارند و اگر قرار بود خداوند جلوی هر ظلم و ستمی را درجا می‌گرفت که مسئله‌ای به نام مجاهده، مبارزه و مقاومت و در نتیجه رشد و کمال  معنا پیدا نمی‌کرد. امام حسین(ع) و حضرت علی اصغر(ع) را جلوی چشم خداوند آنگونه به شهادت رساندند اما خداوند به ظاهر اقدامی درجا انجام نداد چراکه قرار نیست خداوند درجا عالم را زیر و رو کند یا همه منافقین و کافران را تبدیل به سنگ کند بلکه باید موازنه فهم و توجه به مسیر خدای متعال در اثر چنین اتفاقاتی تغییر کند.

تقویت جریان عدالت‌خواهی پس از جنگ غزه

وی افزود: در همین ماجرای جنگ غزه، جریان عدالت‌خواهی در عالم و جریان مبارزه با اسرائیل، شور دیگری گرفته است پس پیداست که نظام عالم، یکسره بر منهج عدل است و همه چیز به شکل درستی در حال انجام گرفتن است اما نباید انتظار داشته باشیم به یکباره صهیونیست‌ها تبدیل به خوک یا بوزینه شوند هرچند که خوک و بوزینه شرف بیشتری نسبت به اینها دارند اما این توقعی ساده‌انگارانه است چراکه باید در این دنیا عدالت‌خواهی گسترش پیدا کرده و جریان ظلم تضعیف شده و به گوشه رینگ برود که البته اوج آن در زمان حضرت ولیعصر(عج) اتفاق خواهد افتاد.

اثبات نبوت با استفاده از معجزه

وی در جواب این سؤال که آیا نزول بلاها به برخی اقوام مانند لوط و ثمود که در قرآن به آنها اشاره شده واقعیت دارد یا قصه‌هایی برای عبرت انسان‌ها بوده است و اگر واقعیت داشته چرا اکنون تکرار نمی‌شود، گفت: آنچه در داستان انبیا ذکر شده همانند هلاکت‌ها و مجازات‌های برخی اقوام، عمدتاً جنبه معجزه داشته است؛ بدین معنا که دلیلی روشن برای اثبات نبوت آن پیامبر و در دوره‌ای بوده که آدم‌ها، چندان قدرت تحلیلی عمیقی نداشته‌اند و به اصطلاح، عقلشان به چشمشان بوده است و باید در ظاهر چیزی را می‌دیدند تا باور می کردند و به همین دلیل است که حضرت عیسی(ع)، مقداری گل را تبدیل به پرنده کرده یا کور مادرزاد را به اذن خداوند شفا می‌داده است.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اما از دوره پیامبر خاتم به این سو که بشر به تکامل عقلی رسیده است معجزه عمدتا معجزه فکر و فهم بوده است و به همین دلیل، قرآن که معجزه پیامبر(ص) است با تعقل و تفکر عجین شده است و انسان‌ها باید با فکر خودشان عذاب‌های ظاهری که علیه پیشینیان وجود داشته است را تحلیل کنند. لذا چنین چیزی واقعی بوده است اما مسئله معجزه عمدتا برای اثبات نبوت بوده است. در زمان ما اتفاقات خارق‌العاده و کراماتی به این دلیل که انسان عاقل‌تر و فهیم‌تر شده و رشد بیشتری برای وی اتفاق افتاده است کمتر رخ می‌دهد.
حجت‌الاسلام سرلک در جواب این سؤال که آیا با عدالت الهی سازگار است که عده‌ای تاوان اشتباهات پدران و اجداد خود را پس بدهند، بیان کرد: عالم، عالم سبب و مسبب و عالم علت و معلول است یعنی هر عملی عکس العمل خود را دارد در علم فیزیک هم این قانون سوم نیوتن است. بدین معنا که اگر پدری بی‌دقتی کرد و فقیر شد آثار فقر وی را فرزندان او هم خواهند چشید. اگر مثلاً در تولد فرزندش بی‌دقتی و بی مبالاتی کرد در نتیجه فرزندش ناقص می‌‌شود. قرآن هم تأکید دارد: «إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ؛ ما مردگان را باز زنده می‌گردانیم و کردار گذشته و آثار وجودی شان همه را ثبت خواهیم کرد. (یس/ ۱۲) آثار کارها واقعی و عینی است و اینگونه نیست که پدر و مادری غفلت کنند و نتیجه این شود که فرزند آنها شرایط خوبی داشته باشد و به همین خاطر پدر و مادرها باید در برابر فرزندان به درستی به تکلیف خود عمل کنند در غیر این‌صورت حتما آثار مخرب وجودی آنها دامن‌گیر فرزندانشان خواهد شد و این عین عدالت است. اگر هم پدر و مادرها افتخاری بیافرینند همانند افتخارآفرینی پدر و مادران ما در انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی، ما هم سربلند خواهیم بود.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :