دلایل قرآنی عدم تحریف قرآن

پرسش :

قرآن چه دلایلی برای سلامت و در امان بودن از تحریف خود، ارائه می دهد؟



پاسخ :

قرآن کریم، بر تحریف ناپذیری اش تأکید دارد. در این موضوع، دست كم مى توان سه آیه را ذکر کرد:

اوّل. آیه حفظ:  إِنَّـا نَحْنُ نَـزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَـهُ لَحَافِظُونَ[۱]؛ ما ذكر را فرو فرستادیم و ما نگهدار آنیم.

مقصود از «ذکر» در این آیه مانند برخی آیات دیگر، قرآن است. در این آیه، طبق دستور زبان عربی، از چندین نکته برای تأکید استفاده شده است که تأکید فراوان بر صیانت از قرآن را میرساند.

دوم. آیه نفی باطل:  إِنَّ الَّذِينَ کَفَرُوا بِالذِّکْرِ لَمَّا جَاءَهُمْ وَ إِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِيزٌ * لاَ يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَکِيمٍ حَمِيدٍ[۲]؛ آن، كتابی ارجمند است. باطل، از پیش و پسِ آن به آن راه نمى یابد. فرستاده شده اى از سوى حكیم حمید است.

این آیه، بر استواری قرآن و نفی راه یافتن باطل در آن، دلالت و تأکید دارد. با توجّه به این که انواع تحریف، از جمله مصادیق باطل اند، این آیه هر گونه دخل و تصرّف در قرآن را رد می کند. در آیه همچنین نکات ادبی و علمی بسیاری وجود دارد که در جای خودش مطرح شده است.

سوم. آیه رصد الهی:  عَالِمُ الْغَيْبِ فَلاَ يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً * إِلاَّ مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُک مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً * لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالاَتِ رَبِّهِمْ وَ أَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَ أَحْصَى کُلَّ شَيْ ءٍ عَدَداً[۳]؛ غیب دانى كه كسى را از غیبش آگاه نمى كند، مگر پیامبرى را كه به او رضایت دهد، و همانا در پیش و پس او نگهبانى مى گمارد تا بداند كه آنان رسالت هاى پروردگارشان را ابلاغ مى كنند، و خدا به آنچه نزد آنهاست، احاطه دارد و همه چیز را به عدد شماره كرده است .

طبق این آیات، فرشتگانِ نگاهبان الهی، پیامبر(ص) و رسالت او را از تمام جهات مراقبت می کنند تا بر آن افزون نشود یا کاستی نیابد. از این رو، قرآن، از مرحله نزول تا ابلاغ به همه مردم و در همه اعصار، تحت نظارت و مراقبت الهی بوده و احتمال تحریف و دست بردن در آن منتفی است.


[۱]. سورۀ حجر، آیۀ ۹.

[۲]. سورۀ فصّلت، آیات ۴۱ و ۴۲.

[۳]. سورۀ جن، آیات ۲۶ ۲۸.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت