روايات شيخ صدوق از كليني - صفحه 200

قال : سمعت أباجعفر عليه السلام ... .
مشابهت جدّى سند الكافى با اسناد عيون و الخصال ، مشابهت تقريبى مضمون روايات ، تشابه كامل دو نقل شيخ صدوق با هم ، مغايرت ظاهر نقل الكافى با متواترات و نياز آن به توجيه ، احتمال وجود تصحيف در نسخه هاى الكافى را تقويت مى كند.

روايت بيست و هشتم

محتوا: حَبابه والبيّه ، از زنان بزرگوار شيعه و از معمّرين بوده است. ايشان از عصر امير المؤمنين عليه السلام تا امام رضا عليه السلام ، تمامى امامان را درك كرده و از تمامى آنها بيّنه اى مشابه را ديده كه دليل بر امامت آنان بوده است. اين حديث شريف ، گزارش ديدارهاى حبابه ، با ائمّه و مشاهده آيات و بيّنات ايشان است.
منبع: الكافى ، ج 1 ، ص346 و 347 ؛ كمال الدين ، ص536 و 537 .
واسطه ميان صدوق و كلينى: على بن احمد الدقّاق .
مقايسه اسناد صدوق و كلينى: اسناد ، يكسانند ، الّا در تصحيف «برد» و «كرد» .

روايت بيست و نهم

محتوا: اين حديث شريف ، مانند روايت گذشته ، به حبابه والبيّه مربوط مى شود. در اين خبر ، اشاره شده كه حبابه ، به هنگام ديدار با امام سجاد عليه السلام ، 113 سال داشته است. در آن زمان ، امام سجاد عليه السلام در حق او دعا كردند و او جوان شد. اين مضمون ، در ضمن حديث 29 هم آمده است. شيخ صدوق ، پس از نقل اين خبر مى نويسد: «وقتى ممكن است كه خداوند ، به حبابه والبيّه ، جوانيش را بازگرداند ، در حالى كه به 113 سالگى رسيده بود و او به دعاى امام سجاد عليه السلام باقى بماند تا آن كه امام رضا عليه السلام را هم درك كند و بعد از آن ديدار هم نُه ماه ديگر زنده بماند ، چگونه ممكن نباشد كه خداوند ـ عزّ و جلّ ـ از شخص امام منتظر عليه السلام پيرى را دور سازد و جوانيش را براى او نگاه دارد و او را تا زمان قيامش زنده بدارد ، تا آن كه زمين را پر از عدل سازد ،

صفحه از 220