روايات شيخ صدوق از كليني - صفحه 201

چنانكه از جور و ظلم پر شده است . و (چه طور ممكن است كسى بقاى آن حضرت را ممكن نداند) با آن كه روايات صحيح در اين زمينه از رسول خدا صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام رسيده است؟» .
منبع: كمال الدين ، ص537 .
اين روايت ، با سند و الفاظش ، در الكافى نقل نشده است.
واسطه ميان صدوق و كلينى: محمّد بن محمّد بن عصام .
مقايسه اسناد صدوق و كلينى: در نگاه بدوى ، هنگامى كه روايت 29 را با روايت سى ام مقايسه مى كنيم ، اين احتمال به طور جدّى پديد مى آيد كه شيخ صدوق ، بخشى از روايت 29 را كه مربوط به امكان جوان زيستى و طول عمر امام عصر عليه السلام مى شود ، انتخاب كرده و مضمون آن را در كمال الدين نقل كرده باشد. بخصوص آن كه عين روايت سى ام ، در الكافى موجود نيست. اگر چنين باشد ، اين دو روايت ، مستقل از هم نخواهند بود. ليكن دو قرينه مبنى بر مستقل بودن روايات 29 و 30 موجود است:
قرينه اول آن كه سند دو روايت ، از فقره محمّد بن اسماعيل بن موسى بن جعفر ، به بعد ، متفاوت است. در روايت 29 ، سند به حبابه مى رسد و اوست كه راوى ماجراست ، اما در روايت سى ام ، محمّد بن اسماعيل ، روايت را از طريق پدرش ، از جدّش موسى بن جعفر عليه السلام ، از امام صادق عليه السلام و ايشان از امام باقر عليه السلام نقل مى كند.
قرينه دوم آن است كه در روايت مختصر (سى ام) ، علاوه بر اشاره به جوان شدن حبابه ، بيان گشته كه او در همان زمان ، حائض شده است. اين مطلب ، در روايت مفصّل ديده نمى شود ، لذا نمى توان پذيرفت كه روايت سى ام ، مختصر شده روايت 29 باشد.
شايد كلينى ، روايت سى ام را در ديگر كتبش نقل كرده باشد.

روايت سى ام

محتوا: امام صادق عليه السلام نقل مى كنند كه چون پيامبر صلى الله عليه و آله به دنيا آمد ، فاطمه بنت اسد

صفحه از 220