روايات شيخ صدوق از كليني - صفحه 199

امام عسكرى عليه السلام نقل كرده است.

روايت بيست و هفتم

محتوا: اين روايت ، نقلى از امام باقر عليه السلام است كه «إثنا عشر إماما من آل محمّد عليهم السلام . كلّهم محدّثون بعد رسول اللّه صلى الله عليه و آله و علىّ بن أبى طالب عليه السلام منهم» . اين حديث ، به صورت تصحيف شده اى هم اكنون در الكافى موجود است و تصحيف موجود در آن ، موجب اشكال شده است .
منبع: شيخ صدوق در دو كتاب عيون أخبار الرضا عليه السلام و الخصال ، اين حديث را به صورتى كاملاً مشابه ، از محمّد بن يعقوب كلينى نقل مى كند.
عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج2 ، ص60 ؛ الخصال ، ص480 .
روايت مورد بحث ، دقيقاً با همان متن ، در الكافى وجود ندارد ، ليكن با همان سند و با متنى تقريباً نزديك ، در الكافى يافت مى شود. با توجّه به اشكالى كه در متن الكافى ديده مى شود ، ممكن است نقل روايت الكافى ، در اصل به همين شكلى بوده كه در عيون و الخصال نقل شده است.
الكافى ، ج1 ، ص533.
واسطه ميان صدوق و كلينى: محمّد بن على ماجيلويه .
مقايسه اسناد صدوق و كلينى:
سند عيون و الخصال: حدّثنا محمّد بن على ماجيلويه ، عنه ، قال: حدّثنا محمّد بن يعقوب الكلينى ، قال: حدّثنا أبوعلى الأشعرى ، عن الحسين بن عبيد اللّه ، عن الحسن بن موسى الخشاب ، عن على بن سماعه ، عن على بن الحسن بن رباط ، عن أبيه ، عن إبن أذينة ، عن زرارة بن أعين ، قال: سمعت أباجعفر عليه السلام ... .
سند الكافى: أبوعلى الأشعرى ، عن الحسن بن عبيد اللّه ، عن الحسن بن موسى الخشاب ، عن على بن سماعة ، عن على بن الحسن بن رباط ، عن إبن أذينة ، عن زرارة ،

صفحه از 220