مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مناقب علی بن ابی طالب(ع) و ما نزل من القرآن فی علی(ع)
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1382 ش
زبان : عربی
رده بندی کنگره : BP‎‏ ‎‏37‎‏/‎‏4‎‏ ‎‏/‎‏الف‎‏2‎‏م‎‏8‎‏ ‎‏1382
منبع: افق حوزه
جستجو در Lib.ir

مناقب علی بن ابی طالب(ع) و ما نزل من القرآن فی علی(ع)

کتابی روایی از نویسنده ی اهل سنت در فضایل امام علی(ع)

علمای اهل سنت در فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام کتابهای بسیاری نوشته اند؛ از کتاب فضائل امیر المؤمنین نوشتۀ احمد بن حنبل تا خصائص امیر المؤمنین نوشتۀ نسائی. علمای شیعه در محاجه با برخی از اهل سنت به همین کتابها استناد و استشهاد می کنند.

ابو بكر احمد بن موسى بن مردويه اصفهانى (۳۲۳ ـ ۴۱۰ق) نیز با نگاشتن کتابهایی در فضایل و مناقب امیر المؤمنین و اهل بیت علیهم السلام خدمت شایانی کرده است. کتاب مناقب علی بن ابی طالب و ما نزل من القرآن فی علی(ع)  (شامل ۵۸۵ روایت) از آن جمله است.

این دو کتاب را انتشارات دار الحدیث در یک مجلد چاپ کرده است.

کتاب مناقب علی بن ابی طالب در ۲۲ فصل، ۲۹۸ روایت در مناقب امیر المؤمنین(ع) را از بزرگان اهل سنت روایت کرده است.

کتاب با اولین ویژگی امیر المؤمنین(ع) یعنی اول کسی که اسلام آورد (شامل نه حدیث) آغاز می شود و در ادامه موضوعات دیگری همچون کنیه ها، القاب، محبت رسول خدا به ایشان، ایمان و پرهیزگاری ایشان، علم، زهد و امانتداری ایشان، نزدیک ترین فرد به رسول خدا، عامل به آیۀ نجوی، حدیث طیر، حدیث رد شمس، شباهت ایشان به انبیاء و صالحین، درجه ایشان در قیامت، شهادت ایشان، فضائل زوجه ایشان حضرت فاطمه علیها السلام، فضائل حسن و حسین علیهما السلام و فضایل اهل بیت علیهم السلام نقل شده است.

مؤلف در كنار بيان مناقب، به شرح حال مختصرى از امام نيز پرداخته است. هر چند شيوۀ كتاب بر نقل حديث است؛ اما مؤلف در موارد زيادى سلسله اسناد خود را ذكر نكرده و به نام يكى دو راوى حديث بسنده كرده است كه اصطلاحاً مرفوعه است.

چاپ مناقب علی بن ابی طالب(ع)

تنها چاپ این کتاب به تحقیق عبد الرزاق محمد حسین حرز الدین در انتشارات دار الحدیث به سال ۱۴۲۴ق / ۱۳۸۲ش چاپ شده است.

محقق افزون بر مقدمه ای مفصل در شناسایی احمد بن مردویه، با پاورقی های مناسب جای روایات متن را در مصادر دیگر نشان داده و در مواردی به توضیح عبارت و یا معرفی راویان پرداخته است. پایان کتاب شامل چهار فهرست فنی آیات قرآن، آیات نازل شده دربارۀ امیر المؤمنین(ع)، احادیث نبوی و فهرست اشخاص به آسان یابی مطالب کمک می کند.

متن کتاب را می توان از نرم افزار سیرۀ معصومان  علیهم السلام نیز مطالعه کرد.

تهیه و تنظیم: عباسعلی مردی