آیه صادقین و اهل بیت(ع)

پرسش :

آیا روایتی آیه صادقین را به اهل بیت(ع) ربط می دهد؟



پاسخ :

آیه صادقین:

یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَهَ وَ کونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ.[۱]

ای مؤمنان! از خدا پروا کنید و همراه راستگویان باشید.

روایات متنوّع و فراوانِ شیعه و سنّی،[۲]شأن نزول «آیه صادقین» را اوصیای معصوم پیامبر(ص)می داند. برخی از این روایات که نشان می دهد آیه در باره اهل بیت پاک پیامبر(ص) است، عبارت اند از:

۱. در ایّام خلافت عثمان، امیر مؤمنان(ع) در مسجد با جمعی از انصار و مهاجران گفتگو می کرد، از جمله فرمود: «شما را به خدا سوگند، آیا می دانید هنگامی که خدای عز و جل آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللهَ وَ کونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ» را نازل کرد، سلمان پرسید: ای پیامبر خدا! آیا منظور از این آیه، عامّ است یا خاص؟ پیامبر(ص) فرمود: ”همه مؤمنان، موظّف اند به این آیه عمل کنند؛ امّا عنوان «صادقین»، ویژه علی و اوصیای من پس از او تا روز قیامت است"؟».

حاضران به علی(ع) پاسخ دادند: آری. این سخن را از پیامبر(ص) شنیدیم.[۳]

۲. بُرید، تفسیر این آیه را از امام باقر(ع) پرسید. امام(ع) فرمود:

إیّانا عَنَیٰ.[۴]

مقصود [خداوند]، ما هستیم.

۳. ابن ابی نصر، تفسیر این آیه را از امام رضا(ع) پرسید. امام(ع) فرمود:

الصّادِقونَ هُمُ الأَئِمَّةُ.[۵]

راستگویان، همان امامان(ع) هستند.

۴. امام باقر(ع) در باره این آیه فرمود:

مَعَ عَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ.[۶]

با علی بن ابی طالب باشید.

۵. از ابن عبّاس نقل شده که در باره این آیه گفته است:

مَعَ عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ وَ أصحابِهِ.[۷]

همراه علی بن ابی طالب و اصحاب او باشید.

۶. عبد اللّٰه بن عمر نیز در تفسیر آیه گفته است:

خداوند، نخست به مسلمانان سفارش کرد: از خدا پروا کنند، سپس فرمود: (کُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ)؛ یعنی ای مؤمنان! با محمّد و خاندانش باشید.[۸]


[۱]. توبه: آیه ۱۱۹.

[۲]. ر.ک: البرهان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۸۶۳ ـ ۸۶۵، شواهد التنزیل: ج۱ ص۳۴۱ـ ۳۴۵.

[۳]. کمال الدین: ص۲۷۸، البرهان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۸۶۴ ح ۴۷۹۲.

[۴]. الکافی: ج۱ ص۲۰۸ ح ۱.

[۵]. الکافی: ج۱ ص۲۰۸ ح ۲. نیز، ر.ک: تفسیر القمّی: ج۱ ص۳۰۷.

[۶]. الأمالی، طوسی: ص۲۵۵ ـ ۲۵۶.

[۷]. تفسیر الثعلبی: ج۵ ص۱۰۹، نیز، ر. ک: شواهد التنزیل: ج۱ ص۳۴۴ ح ۳۵۶، الدرّ المنثور: ج۳ ص۲۹۰.

[۸]. شواهد التنزیل: ج۱ ص۳۴۵.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت