اولو الامر و عصمت

پرسش :

اگر بگوییم اولو الامر تا زمانی گناه نکرده اند واجب الاطاعه اند. پس چه ربطی به عصمت دارد تا منحصر در امامان شیعه باشد؟



پاسخ :

آیه اولو الأمر:

یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَه وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الْأَمْرِ مِنکمْ.[۱]

ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و اولو الأمر خود، اطاعت نمایید.

برخی مفسّران اهل سنّت، برای فرار از استدلال مفسّران شیعه گفته اند: فرمان اطاعت از اولو الأمر در این آیه، مطلق و بدون قید و شرط نیست؛ چرا که خداوند در سوره اعراف می فرماید: (إِنَّ اللَهَ لا یأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ)[۲]یا از پیامبر خدا(ص) روایت شده: «لا طاعةَ لمخلوقٍ فی معصیةِ الخالق». بنا بر این، معنای آیه این است که اطاعت از اولو الأمر تا زمانی که امر به معصیت خداوند نکرده اند، واجب است.[۳]از این رو، عصمت اولو الأمر لازم نیست تا استدال شود که مصداق آن، تنها امامان شیعه هستند.

پاسخ: چون اطاعت از رسول و اولو الأمر در سیاق یک «أطیعوا» آمده است، همان لزوم اطاعت مطلقی که برای پیامبر خدا(ص) ثابت می شود، برای اولو الأمر نیز اثبات می شود؛ چرا که اطاعت از پیامبر خدا(ص) بی هیچ تردیدی، مطلق است. بنا بر این، همان گونه که تقیید اطاعت از رسول معنا ندارد، تقیید اطاعت از اولو الأمر نیز بی معنا خواهد بود.[۴]


[۱]. نساء: آیه ۵۹.

[۲].اعراف: آیهٔ ۲۸.

[۳]. ر. ک: تفسیر الآلوسی: ج۳ ص۶۴

[۴]. ر. ک: التبیان فی تفسیر القرآن: ج۳ ص۲۳۶، المیزان فی تفسیر القرآن: ج۴ ص۳۹۱، تفسیر الفخر الرازی: ج۱۰ ص۱۱۴. گفتنی است این نوع اطلاقات را در اصطلاح، آبی (ابا کننده) از تقیید می نامند.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت