مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : در مکتب امام حسین(ع)
پديدآورنده : علی کریمی جهرمی
ناشر : بوستان کتاب
نوبت چاپ : 1
تاریخ انتشار : 1392
تعداد صفحه : 132
قطع : رقعی
زبان : فارسی
نوع جلد : شومیز
جستجو در Lib.ir

در مکتب امام حسین(ع)

مکتب امام حسین(ع)، اقیانوس ناپیدا کرانه ای است که همة سرفصل های مهم حیات طیبه و زندگی پاکیزه را در خود دارد

مکتب امام حسین(ع)، اقیانوس ناپیدا کرانه ای است که همه سرفصل های مهم حیات طیبه و زندگی پاکیزه را در خود دارد؛ اما بی تردید وجه برجسته این مکتب، عرفان، اخلاق و حماسه است. آن امام بزرگ در نهضت خود، جمع اضداد را به نمایش گذاشت و عرفان و معنویت را با شور و حماسه و جنگاوری در هم آمیخت و تابلوی بسیار زیبایی را فرا دید همه بشریت گذاشت.

کتاب «در مکتب امام حسین(ع)» اثر آیت‌الله علی کریمی جهرمی در چهار بخش با عنوان‌های «عرفان حسینی»،«سیره حسینی»،«گفتار حسینی» و «حماسه حسینی» آموزه‌های مکتب سومین امام شیعیان را به تصویر کشیده است.

فصل نخست کتاب «عرفان حسینی» نام دارد. نویسنده این اثر معتقد است که «بدون شک می‌توان ادعا کرد که نخستین شاخصه چشم‌گیر و برجسته در مکتب سیدالشهدا(ع) عرفان بی‌نظیر آن حضرت(ع) است. عرفان امام حسین(ع) در واقع یکی از رمزهای جاودانگی حماسه عاشورا است، شناخت سیدالشهدا(ع) از خداوند متعال شناخت مخصوصی است که بیانگر این نکته است که ایشان غرق در اقیانوس بی‌کران معرفت الهی بودند و این معرفت الهی را به وضوح می‌توان در نیایش‌ها و دعاهای آن حضرت به چشم دید.»

نویسنده با استناد به روایات معتبر، هدف امام حسین(ع) از آفرینش انسان را بیان کرده است.

به عقیده نویسنده؛ «هر کس برداشتی از راز و رمز آفرینش دارد، گروهی خورد و خوراک، و جماعتی غرایز جنسی و عده‌ای اعمال قدرت را هدف اصلی و غرض آفرینش می‌دانند ولی امام حسین(ع) بینشی خاص دارد و آن معرفة‌الله، عبادةالله و از همه بی‌نیاز شدن و انقطاع کلی به سوی خداوند است.»

فصل دوم کتاب با عنوان «سیره حسینی» خصوصیات فردی و اجتماعی این امام بزرگوار به ویژه زهد آن حضرت(ع) را بررسی کرده است. امام حسین(ع) نه تنها فرد زاهدی در دنیا بودند که اصولا مکتب آن حضرت(ع) مکتب زهد و اعراض از دنیا است.

نویسنده در مباحث مربوط به «سیره امام حسین(ع)» صبر، آزادگی، مهربانی، جود و سخا، تواضع، شکر خداوند، جوانمردی و علاقمندی‌های این امام بزرگوار را مطرح کرده است.

دو فصل پایانی کتاب نیز به بررسی کلام امام(ع) و ویژ‌گی‌های حماسه عاشوار اختصاص دارد.