مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : حق با علی است
پديدآورنده : مهدی فقیه ایمانی
نوبت چاپ : یازدهم
تاریخ انتشار : 1377
قطع : وزیری
جستجو در Lib.ir

حق با علی است

ولایت و امامت، عامل حیات و تداوم اسلام واقعى و وحدت و انسجام جامعه است. امامت، موجب تعالى انسان و رشد جامعه در دو زمینه دنیوى و اخروى مى‏شود. جامعه بدون امام، زمینه حقارت، بلکه نابودى خویش را فراهم مى‏آورد.
بدین‏سبب، حضرت رسول‏ صلى الله علیه وآله در مقاطع گوناگون و با بیان‏هاى شیوا و رسا جانشینان معصوم خود را معرفى کردند. یکى از آن بیان‏ها، حدیث مشهور «الحق مع علی و علی مع الحق» است. این حدیث، از سوى بعضى نویسندگان اهل‏سنت، مورد تردید و شک قرار گرفته است.کتاب حاضر، به بررسى مستند این روایت شریف و اثبات آن با استفاده از منابع اهل سنت پرداخته است.

یکی از احادیث مشهور، «الحق مع علی و علی مع‌الحق» است که از سوی بعضی نویسندگان اهل سنت مورد تردید و شک قرار گرفته است. کتاب حاضر، این روایت شریف و اثبات آن را با استفاده از منابع اهل سنت بررسی مستند می‌کند.

ولایت و امامت، عامل حیات و تداوم اسلام واقعی و وحدت و انسجام جامعه است. امامت، موجب تعالی انسان و رشد جامعه در دو زمینه دنیوی و اخروی می‌شود. جامعه بدون امام، آماده حقیر شدن و بلکه نابود شدن است. بدین سبب، حضرت رسول(ص) در مقاصد گوناگون و با بیان‌های شیوا و رسا، جانشینان معصوم خود را معرفی کردند. یکی از آن بیان‌ها، حدیث مشهور پیامبر گرامی اسلام(ص) است که فرمود: «الحق مع علی و علی مع‌الحق، یدورالحق مع علی کیف ما دار؛ حق با علی است و علی با حق است، حق با علی می‌گردد بدان گونه که او بگردد.»

اخطب خطبای خوارزم و دیگر حفاظ حدیث از اهل تسنن با ذکر سند از رسول خدا(ص) نقل کرده‌اند که فرمود: «بدون شک، خداوند برای برادرم فضایل بسیاری قرار داده است که به شمار در نیایند. پس کسی که فضیلتی از فضایلش را بازگو نماید، در حالی که بدان اقرار داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و آینده‌اش را بیامرزد. و کسی که فضیلتی از فضایلش را بنویسد تا هنگامی که اثری از آن نوشته باقی است فرشتگان، پیوسته برای او طلب مغفرت می‌کنند، و کسی که به فضیلتی از فضایل او گوش فرا دهد، خداوند گناهانی که به وسیله شنیدن مرتکب آنها شده است می‌آمرزد و کسی که به نوشته‌ای از فضایل او بنگرد، خداوند گناهانی را که با نگاه مرتکب آنها گردیده است می‌آمرزد.»

نویسنده در بخشی از کتاب درباره این اثر می‌نویسد: «پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره امیر مومنان علی(ع) فرمودند: «اللهم ادرالحق مع علی حیث دار؛ خدایا حق را با علی بگردان، هرسو که او می‌گردد.»

نگارنده این اوراق، علی‌رغم قلت بضاعت، با استعانت از خدای سبحان و پیروی از مقام نبوت، با بیان «اللهم ادرنی وادر قلمی مع‌الحق حیث دار» به بررسی کوتاهی پیرامون سند و دلالت چند فراز مشابه با کلام مذکور، از انبوه فرمایش‌های پیامبر(ص) درباره امیر مومنان ـ‌روحی له‌الفدا‌ـ پرداخته، و همواره پای‌بندی به حق را در این تلاش، نصب‌العین خویش ساخته است؛ باشد تا با طرح این حدیث و تنظیم این دفتر، ذره‌ای ناچیز از حق آن امام بزرگ بازگفته شود. حق آن رادمرد بزرگی که همیشه با حق بود و حق نیز همواره با او و بر محور وجودش می‌چرخید.»