مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سیمای پر فروغ، پژوهشی پیرامون فضایل و مناقب امیرالمؤمنین(ع)
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 368
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

سیمای پر فروغ، پژوهشی پیرامون فضایل و مناقب امیرالمؤمنین(ع)

این کتاب، در بر گیرنده بخش فضیلت های انسانی و صفات عالی امام علی(ع) است.

این کتاب، در بر گیرنده بخش فضیلت های انسانی و صفات عالی امام علی(ع) است. کتاب در شش بخش به بررسی فضایل امام علی(ع) در دنیا و جایگاه او در آخرت و کرامت ها و معجزه های آن حضرت پرداخته است.

نویسنده، با بهره گیری از کتاب های تاریخی، حدیثی، تفسیری و شرح های نهج البلاغه تلاش کرده است تا برتری امام علی را در میان صحابه پیامبر(ص) به اثبات برساند و جایگاه و منزلت آن حضرت را در پیشگاه پیامبر گرامی اسلام تشریح و عرضه نماید. وی اگر چه برای تدوین این اثر از کتاب های اهل سنت نیز بهره گرفته است، اما عمده منابع آن شیعی است.

کتاب از علاقه پیامبر به امام علی و کنیه و لقب های امام آغاز می شود و با هجرت امام به شعب ابوطالب و تعدادی از قبایل و مناطق ادامه می یابد. مشاهده های پیامبر در معراج در باره علی(ع)، و بازگرداندن خورشید برای او، و سفارش های پیامبر در باره آن حضرت از قبیل علی، پدر امت، و علی، ترازوی حق است، از جمله بحث هایی است که نویسنده، آنها را در کتابش گزارش داده و تبیین کرده است. دانش امام و اعلم صحابه بودن وی به اعتراف علمای اهل سنت و خلفا، بخش دیگری از این اثر را به خود اختصاص داده است.

بخش چهارم کتاب، در باره معجزه ها و کرامت های امام و پیشگویی های آن حضرت با ذکر نمونه های متعددی از آنهاست.

بخش دیگری در تشریح ایمان و اخلاقیات امام و اشتیاق ایشان به شهادت است. شجاعت امام و بردباری، جوانمردی، تواضع و شکیبایی و سخاوت امام نیز با ذکر نمونه های فراوان گزارش شده است.

بخش پایانی کتاب، به منزلت و جایگاه امام در جهان آخرت اختصاص دارد که از احتضار امام شروع می شود؛ علی، مقسم بهشت و جهنم و میزان اعمال بودن او، از جمله آنهاست. در همین بخش، از حضور امام بر بالین محتضران شیعه و از رستگاری شیعیان امام نیز، سخن گفته شده است.