عقاید گوناگون در تماس با زن در دوره عادت ماهیانه

عقاید گوناگون در تماس با زن در دوره عادت ماهیانه

عقاید مختلف در زمینه ی همبستری با زن در ایام حیض، نشان داده شده است. عقاید یهودیان، مسحیان، عرب جاهلی و اسلام.

در تفسير الميزان آمده است : در خصوص ارتباط و تماس با زن در دوره عادت ماهانه اش ، عقايد گوناگونى ميان مردم وجود داشت : يهود ، در اين باره ، سخت مى گرفتند و از خوردن و آشاميدن و نشست و برخاست و هم بسترى با زنان در اين دوره ، دورى مى كردند . در تورات ، در باره زنان حائض و كسانى كه با آنان همنشينى و هم بسترى و تماس داشته باشند ، احكام سختگيرانه اى آمده است ؛ امّا مسيحيان ، از نشست و برخاست با اين زنان و نزديك شدن به آنها ممانعتى نداشتند . مشركان عرب در اين باره از خود ، چيزى نداشتند ؛ امّا عرب هاى مقيم مدينه و پيرامون آن ، پاره اى از آداب يهود در خصوص زنان حائض و سختگيرى در معاشرت با آنها در اين دوره ، به ايشان سرايت كرده بود . ديگران هم شايد هم بسترى با زنان در دوره قاعدگى را حتّى پسنديده مى شمردند و معتقد بودند كه فرزندى كه در اين هنگام درست شود ، خونريز خواهد بود و علاقه شديدى به ريختن خون دارد ، و اين ، از صفاتى بود كه عشاير باديه نشين ، آن را مى پسنديدند ... ؛ امّا اسلام در اين باره ، حدّ وسط ميان سختگيرى يهود و اهمال مطلق نصارا را در پيش گرفت ، و آن ، ممنوع ساختن نزديكى از محلّ خونريزى ، و اجازه دادن براى غير آن محل است.[۱]

دعائم الإسلام:رُوّينا عَن أهلِ البَيتِ ـ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِم ـ أنَّ المَرأَةَ إذا حاضَت أو نَفِسَت حَرُمَ عَلى زَوجِها وَطؤُها حَتّى تَطهُرَ وتَغتَسِلَ.[۲]

دعائم الإسلام:از اهل بيت ـ كه درود خداوند بر آنها باد ـ ، روايت داريم كه زن ، هر گاه حيض يا نَفاس باشد ، بر شوهرش حرام است كه با او نزديكى كند ، تا آن گاه كه پاك شود و غسل كند .


[۱] . الميزان فى تفسير القرآن ، ج ۲ ، ص ۲۰۸.

[۲] دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۲۷ ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۱۱۸ ح ۴۱ .