تاريخ : دوشنبه 1393/11/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 38823
موسوعه ۱۲ جلدی کلمات ائمه معصومین(ع)  رونمایی ‌شد

موسوعه ۱۲ جلدی کلمات ائمه معصومین(ع) رونمایی ‌شد

موسوعه کلمات ائمه معصومین(ع) شامل موسوعه کلمات حضرت زهرا(س) و امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام کاظم، امام رضا، امام هادی، امام حسن عسکری و امام مهدی علیهم السلام منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، موسوعه کلمات ائمه معصومین(ع) در ۱۲ جلد و فرهنگ‎نامه ۳ جلدی تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی از طرح‌های پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) است که  یکشنبه ۱۸ بهمن ماه در دفتر آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی رونمایی ‌شد.

موسوعه کلمات ائمه معصومین(ع) شامل موسوعه کلمات حضرت زهرا(س) و امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام کاظم، امام رضا، امام هادی، امام حسن عسکری و امام مهدی علیهم السلام منتشر شده است.

حجت‌الاسلام مهدی اسماعیلی مدیرگروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: موسوعه کلمات حضرت زهرا(س) در سال ۱۳۸۶ در ۶۰۰ صفحه و ۴۶۶ حدیث نشر یافته و بازتحقیق آن پس از گذشت چند سال توسط پژوهشگران گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) آغاز شد و این اثر در مرحله دوم در ۶۷۳ صفحه و تعداد ۵۲۲ حدیث در دو جزء منتشر شد که هر جزء آن شامل چند فصل و با ترجمه فارسی است.

وی گفت: جزء اول کلمات آن حضرت بر حسب تاریخ سخن تنظیم شده که شامل دو فصل با عنوان «سخنان آن حضرت قبل از وفات پدر و بعد از وفات پیامبر گرامی اسلام است. جزء دوم هم بر حسب موضوعات تنظیم شده و شامل چهار فصل(عقاید، احکام، اخلاق و دعا و ذکر) است.

وی در مورد موسوعه کلمات امام حسن مجتبی(ع) افزود: این موسوعه در سال ۱۳۸۱ در ۳۹۹ صفحه و ۴۳۸ حدیث منتشر شد و پس از باز تحقیق آن با همت و تلاش محققان گروه حدیث در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در دو جزء و ۷ فصل گردآوری شد.

جزء اول این موسوعه سخنان امام حسن مجتبی(ع) بر اساس تاریخ سخن است که شامل ۳ فصل (سخنان امام مجتبی در زمان پیامبر، سخنان آن حضرت در زمان امام علی و سخنان امام در زمان امامت آن حضرت) است. جزء دوم نیز بر اساس موضوعات تنظیم شده که شامل چهار فصل (عقائد، احکام، اخلاق و ادعیه و زیارات) است و در ۶۸۴ صفحه و ۱۰۰۵ حدیث به اتمام رسید و با ترجمه فارسی به علاقمندان خاندان عصمت و طهارت تقدیم می‌شود.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه موسوعه کلمات امام سجاد(ع) در ۷۲۰ صفحه منتشر شده اظهار کرد: شاید برخی فکر کنند که از امام سجاد(ع) با توجه به گرفتاری‌های پس از حادثه عاشورا و خیمه‌زدن اندوه و ماتم بر زندگی و وجود آن حضرت، سخنان زیادی از آن حضرت نقل نشده باشد ولی مجموعه حاضر که با تلاش و همت پژوهشگران ترتیب یافته نشان از گستردگی دایره سخنان آن حضرت دارد.

وی گفت: البته ما ادعای گردآوری تمام سخنان آن حضرت را نداریم زیرا برای اولین بار و بدون تحقیق جدید چاپ و عرضه می‌شود.

این مجموعه نیز در شش فصل شامل عقائد، احکام، اخلاق، طب، ادعیه و زیارات و اشعار تنظیم و در ۷۲۰ صفحه با بیش از هزار حدیث و با ترجمه فارسی منتشر شده است.

موسوعه کلمات امام کاظم در سه جلد

میراث گرانبهای علمی فرهنگی امام کاظم(ع) نیز با همت و تلاش بی‌وقفه محققان پر تلاش گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در مجموعه‌ای سه جلدی گرد آوری شده که جلد اول آن در ۶ فصل شامل توحید، قرآن و تفسیر، نبوت، امامت، معاد، فرق و اصحاب، و جلدهای دوم و سوم آن در احکام فقهی و طب و اخلاق و آداب و دعاها و زیارات ترتیب و تنظیم شده است که در مجموع بیش از ۳ هزار و ۶۳۹ حدیث در هزار و ۹۰۰ صفحه جمع آوری شد.

مدیرگروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) درباره موسوعه کلمات امام رضا(ع) اظهار کرد: احادیث و روایات نشر یافته در لابلای کتاب‌های روایی و حدیثی برای اولین بار در مجموعه‌ای به نام مبارک آن حضرت در دو جلد و در ۸ باب جمع آوری شده که در جلد اول سه باب شامل مباحثی از قبیل عقائد، مناقب، سیره، قرآن و تفسیر است.

جلد دوم نیز ۵ باب شامل احکام، طب، اخلاق، نامه‌ها، فرقه‌ها و اشخاص، و ادعیه و زیارات است که این مجموعه در هزار و ۴۶۰ صفحه و دو هزار و ۷۹ حدیث منتشر شده است.

موسوعه کلمات حضرت امام هادی(ع) هم در سال ۱۳۸۶ در چهار فصل شامل عقائد، احکام، اخلاق و ادعیه با ۴۳۰ حدیث و در ۴۰۰ صفحه منتشر و با استقبال علاقه‌مندان روبرو شد، اما اکنون برای دومین بار با افزودن ۱۶۶ حدیث و در مجموع ۵۹۶ حدیث در ۵۰۰ صفحه با ترجمه فارسی منتشر شده است.

حجت‌الاسلام اسماعیلی پیرامون موسوعه کلمات حضرت امام حسن عسکری(ع) گفت: مجموعه سخنان آن امام همام در سال ۱۳۸۶ در چهار فصل شامل عقائد، احکام، اخلاق و دعاهای آن حضرت در ۳۰۸ صفحه به تعداد ۳۴۶ حدیث منتشر شد که پس از تحقیق مجدد در ۵۴۱ صفحه و ۵۲۶ حدیث با ترجمه فارسی چاپ و منتشر شد.

وی با بیان اینکه فرمایشات حضرت مهدی(عج) برای اولین بار در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از کتاب‌های گوناگون جمع آوری شده اظهار کرد: این مجموعه شامل ۷ فصل در ۵۲۸ صفحه و ۳۳۲ حدیث شامل عقائد و قرآن، سیره و معجزات، احکام، وکلا و ممدوحین و مذمومین، مابعد الظهور، ادعیه و زیارات و تشرفات است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :