تاريخ : یکشنبه 1392/6/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28130
سبک زندگی ائمه اطهار(ع) بهترین سند صدق امامت است

سبک زندگی ائمه اطهار(ع) بهترین سند صدق امامت است

رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث گفت: سبک زندگی فردی و اجتماعی هر امام بهترین سند صداقت امامت وی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه حدیث نت به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری پیش از ظهرپنج شنبه ۲۱ شهریور، در اختتامیه همایش ملی حدیث رضوی که در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد اظهار کرد: موضوع سبک زندگی اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد تمدن اسلامی بوده که پس از بیانات مقام معظم رهبری مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی، نویسندگان و گویندگان سبک زندگی اسلامی را در اولویت‌ فعالیت‌های خود قرار دادند و در حقیقت برگزاری جشنواره ملی حدیث رضوی یکی از برکات این بخش محسوب می‌شود.
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با بیان اینکه براساس مبانی اعتقادی خاندان رسالت یکی از بهترین الگوها برای سبک زندگی اسلامی محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) در سخنی در نهج‌البلاغه می‌فرماید «پیش از آنکه چیزی بر زبان بیاورم در زندگی آن را پیاده می‌کنم» البته این مسئله از پیامبر اکرم(ص) تا سایر امامان و معصومان قابل انطباق است.
وی با بیان اینکه سبک زندگی ائمه اطهار(ع) بهترین الگو برای تمدن اسلامی محسوب می‌شود، عنوان داشت: در بخشی از اعمال امامان زمان و مکان تأثیر ندارد که در این بخش به راحتی می‌توانیم از سبک زندگی ائمه اطهار(ع) الگوبرداری کنیم و در همه زمان‌ها و مکان‌ها برای همه انسان‌ها قابل پیاده‌سازی است.
آیت‌الله ری‌شهری خاطرنشان کرد: بخشی دیگر از اعمال اختصاصی است و بر اساس وظیفه نبوت و امامت به افراد محول شده که با پیدا کردن اصول حاکم بر رفتار و اعمال آنها می‌توانیم در زندگی اجتماعی خود این اصول را پیاده‌سازی کنیم.
وی با اشاره به اصول حاکم بر سیره اهل بیت(ع) عنوان کرد: هماهنگی با عقل و فطرت به صورت فردی،‌ سیاسی، اجتماعی، جنگ و صلح نخستین اصل حاکم بر خاندان رسالت است که ریشه و اساس سایر اصول محسوب می‌شود.
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث تصریح کرد: ممکن است از نظر ظاهری برخی موضع‌گیری‌های ائمه اطهار(ع) با یکدیگر متفاوت باشد ولی همه رفتارهای آنها بر اساس مقتضیات زمان و بر اساس عقل و فطرت بنیان گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه سبک زندگی فردی و اجتماعی هر امام سند امامت وی محسوب می‌شود، گفت: به اندازه‌ای رفتار اهل بیت(ع) منطبق با موازین عقلی و فطری است که اگر در حرکات و سکنات آنها دقت کنیم، به صدق ادعای آنها پی می‌بریم.
آیت‌الله ری‌شهری، حق‌مداری را از اصول دیگر حاکم بر سیره اهل بیت(ع) ذکر کرد و افزود: این ویژگی در تمام رفتار و گفتار اهل بیت(ع) قابل مشاهده است بنابراین باید به این ویژگی تاسی کنیم.
وی، احسان و نیکوکاری،‌ پرهیز از خشونت و پرخاشگری و تکلف، دادگری و عدالت‌گستری و میانه‌روی و اعتدال را از اصول دیگر حاکم بر سیره اهل بیت(ع) ذکر کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :