سفر به اوراسيا - صفحه 187

سفر به اوراسيا

گزارشی از سفر علمی _ فرهنگی جمعی از اساتيد دانشگاه قرآن و حدیث به تركيه

بهمن 1390

مهدی غلامعلی ۱

اشاره

نوشتار حاضر، گزارشی است كوتاه از سفر مدرسان دانشگاه قرآن و حدیث به کشور ترکیه و بازديدهای علمی _ فرهنگی آنها از برخی مراكز علمی آن کشور است. اين نوشتار، در سه بخش تقديم می‏شود. نخست، گزارشی از بازديد‏های مراكز علمی است. سپس گزارشي كوتاه از ديدارهای مراكز فرهنگی و در پایان هم خبری از دو نشست سیاسی است.
در این سفر، آقایان _ به ترتیب حروف الفبا _ دكتر رضا برنجكار، دكتر مرتضی چیت سازیان، دكتر هادی حجت، دكتر رسول رضوی، استاد محمد رنجبر حسینی، دكتر محمدتقی سبحانی‌نیا، استاد محمدرضا سبحانی‌نیا، دكتر ابراهیم شفیعی سروستانی، دكتر هادی صادقی، استاد معراجی، استاد سید رسول موسوی و خانم دكتر شادی نفیسی حضور داشتند.

به استقبال سفر؛ دفتر موسسه آل البیت علیهم السلام شهر مقدس قم (1۴/11/1390)

گام نخست در یک سفر خارجی، كسب آگاهی از مقصد است، به ویژه اگر این مقصد سفر كوتاه، نا آشنا و مسافرانش جمعی از فرهیختگان باشند. اگر چه هدف جمعِ همراهان یكی بود: «آشنایی با ظرفیت‏های علمی و دینی كشور تركیه»، ولی راه‌آشنایی می‏خواست كه فراتر از یک سفر بر مشكلات جهان اسلام آگاه باشد. از این رو، جمعی از اساتید دانشگاه قرآن و حدیث بر آن شدند تا در روز جمعه چهاردهم بهمن (سه روز پیش از سفر) با حجة الاسلام و المسلمین شهرستانی، ریاست محترم دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی، دیدار كنند؛ چه این که ایشان، علاوه بر سفرهای متعدد به سراسر جهان، از نیازها، مشكلات و امیدهای فراروی جهان تشیع به خوبی آگاه است و با مدیریتی كم‌نظیر توانسته است بسیاری از چالش‏‏ها را شناسایی و در جهت ترمیم آن كوشا باشد. ده‏‏ها موسسه‏ای كه زیر نظر دفتر آیة الله سیستانی در نشر اندیشه بی‏بدیل شیعه تلاش می‏كند، از مدیریت جناب حجة الاسلام و المسلمین شهرستانی بهره‌مند هستند.

1.عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث.

صفحه از 212