آشنایی با گروه تفسير پژوهشكده معارف حديثي - صفحه 241

آشنايى با گروه تفسير پژوهشكده معارف حديثى

مهدى غلامعلى

چكيده:

گروه تفسير ، يكى از گروه هاى پژوهشى مؤسسه علمى ـ فرهنگى دارالحديث است . نويسنده ، در اين مقاله ، پس از بيان توضيحاتى درباره تفسير و تأويل ، از تفسير مأثور سخن به ميان آورده ، پيشينه و جايگاه آن را برنمايانده است . وى ضمن بيان اهداف گروه ، روش تحقيق و محصولات آن را معرفى كرده است .

كليد واژه ها : تفسير قرآن ، تأويل ، تفسير روايى ، گروه تفسير ، پژوهشكده معارف حديثى .

درآمد
قرآن و عترت دو وديعه الهى و ميراث گرانبهاى رسول خدايند. بسيارى از روايات نبوى بر هم سنگ بودن و پيوستگى هميشگى اين دو راهِ هدايت تأكيد كرده اند. بر اساس آموزه هاى روايى شيعه، تمام نيازمندى هاى انسان در زمينه شناخت دين، انديشه دينى و بايدها و نبايدها در «قرآن مجيد و سنّت معصومان عليهم السلام» تدوين شده است.
اميرالمؤمنين عليه السلام در مورد بى نيازى انسان در سايه پيروى از قرآن مجيد مى فرمايد:
وأعلموا أنّه ليس على أحدٍ بعد القرآنِ من فاقة، و لا لأحدٍ قبل القرآن من غنى، فاستشفوه من ادوائكم واستعينوا به على لاوائكم، فانَّ فيه شفاءً من أكبر الداء، وَ هُوَالكفرُ والنّفاق والغىُّ والظّلالُ؛۱و بدانيد كسى را كه با قرآن است، نياز نباشد؛ ولى بى قرآن بى نياز نباشد. پس بهبودى خود را از قرآن بخواهيد، و در سختى ها از آن طلب يارى نماييد؛ زيرا در قرآن شفاى بزرگ ترين دردهاست و آن دردِ كفر و نفاق و تباهى و گمراهى است.

1.نهج البلاغه، خطبه ۱۷۵ .

صفحه از 252