تاريخ : شنبه 1392/3/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27674
همایش ملی حدیث رضوی حرکتی نو در تبیین سیره امام رضا(ع) است

همایش ملی حدیث رضوی حرکتی نو در تبیین سیره امام رضا(ع) است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم با اعلام خبر برگزاری همایش ملی حدیث رضوی با همکاری مؤسسه دارالحدیث گفت: این همایش حرکتی جدید برای تبیین سیره امام رضا(ع) است.

سید مرتضی اسماعیلی‌طبا، در نشست هم‌اندیشی برگزاری نخستین همایش ملی حدیث رضوی با رویکرد سبک زندگی دینی، از برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در سالن جلسات موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد با اشاره به اینکه جشنواره امام رضا(ع) قریب به ۱۰ سال است که با محوریت مشهد مقدس برگزار می‌شود اظهار داشت: این جشنواره هر سال در حال گسترش است و حوزه‌های بیشتری را زیرپوشش خود قرار داده است.
وی ادامه داد: علاوه بر ۷۰ مرکز استان و دستگاه‌های مختلف فرهنگی که در داخل کشور برای برگزاری این جشنواره تلاش می‌کنند، در ۳۰ کشور جهان نیز این جشنواره در ۱۰۰ موضوع برگزار می‌شود، این کار حرکت مبارکی بوده و در این ۱۰ سال موضوعات مرتبط با امام رضا(ع) در قالب‌های مختلف داستان، شعر، تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی و دیگر رشته‌های هنری ارائه شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه از سال قبل با بررسی‌هایی که انجام شد تصمیم گرفتیم برگزاری همایش ملی حدیث رضوی که کار کمتری بر روی آن انجام شده بود را برای شهر قم انتخاب کنیم، ابراز داشت: بنا بر این تصمیم مقرر شد به مدت سه سال در قم بر روی این موضوع کار شود و در واقع این کار مشترکی که بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث انجام می‌شود، از جمله مأموریت‌های اداره کل ارشاد است که بتواند از ظرفیت‌های عظیم حوزوی که در استان وجود دارد استفاده کند.
اسماعیلی‌طبا افزود: دیدگاه ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نگاهی استانی نیست، در این شهر ظرفیت‌هایی وجود دارد که وظیفه عرفی و شرعی ما ایجاب می‌کند از آن در کل کشور و برای همه مخاطبان داخلی و خارجی استفاده کنیم، به همین دلیل این تفاهمنامه مبارک شکل گرفت.
وی ادامه داد: این ظرفیت عظیمی که در موسسه دارالحدیث ایجاد شده است، باقیات الصالحاتی برای آیت‌الله ری‌شهری و همکارانشان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه فراخوان نخستین همایش ملی حدیث رضوی در زمانی مناسب اعلام شد و تعداد خوبی از مقالات نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، بیان داشت: مقالات پس از پایان زمان فراخوان، بررسی شده و آثار منتخب در اختتامیه‌ای که در دهه کرامت در دارالحدیث برگزار خواهد شد معرفی و تقدیر خواهند شد، مراسم اصلی نیز طبق روال در ایام ولادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و در آنجا منتخبین موضوعات مختلف، از جمله حدیث رضوی معرفی خواهند شد.
اسماعیلی‌طبا در پایان ضمن تقدیر از همکاری صمیمانه موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خاطرنشان کرد: مقرر شده دو کتاب از مقالات برتر و منتخب ارسال شده به این جشنواره نیز به چاپ برسد و کمیته‌های علمی بسیار خوبی تشکیل شده است و امیدواریم این حرکت جدید در حوزه حدیث رضوی با پشتوانه علمی دارالحدیث بتواند کاری ماندگار، علمی و متقن باشد. ما جلسات منظمی با مسئولین دارالحدیث داشته‌ایم و هماهنگی‌های خوبی نیز به عمل آمده و این موضوع برای بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) موضوع جدید علمی و کمتر کار شده است که به لطف الهی آثار و برکات مبارکی را نیز به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :