209
آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال

خرج قنات ها و مسائل زراعتى در آستان به مصرف فقرا و مستمندان مى رسيده و مجموع شصت ده از جمله ورامين را شامل مى شده است. امروزه از اين دهستان وسيع تنها دهكده اى به نام «بهنام سوخته» باقى مانده كه جزو بلوك خوار است.

4 ـ مزرعه سينك و ده «واريز»

اين مزرعه و ده، از توابع شهريار است كه امروزه به «وارش» معروف و هر شش دانگ آن وقف آستان گشته است. اين موقوفه به علّت قرار گرفتن در محدوده شهرى و امكان استفاده از اراضى در بخش هاى مسكن و تجارى و صنعتى و همچنين باغ نمونه كوثر از اهميت ويژه اى برخوردار است.

5 ـ مزرعه مافتان

اين مزرعه در بلوك غار (رى) واقع است كه نصف آن را فرزند امير قباد و نصف ديگر را امير فولمار قبابيك وقف آستان كرده اند. هر دو نفر توليت آن را به سيد على شاه فرزند سيد شرف الدين حسين از متوليان آستان در عصر قبل از صفوى واگذار كرده اند. اين مزرعه جزو بلوك شرقى است و امروزه در مجاورت كهريزك قرار دارد. به علت احداث پالايشگاه و بهشت زهرا در مجاورت آن به شهر متصل شده است.

6 ـ مزرعه استروهه

اين مزرعه از بلوك «سيور قرج» است كه نواب خليفه شاه قلى (مهرداد) بر آستان وقف كرده و توليت آن را به سيد خليل اللّه و سيد عنايت اللّه از متوليان عصر صفوى داده است كه پس از وى به اعقاب او منتقل مى گردد. اين مزرعه بين خوار و دماوند قرار داشته و از بزرگترين دهستان هاى رى با 90 ده بوده است. امروزه فقط نام «ايوان كيف» از آن باقى مانده و استروهه نيز وجود ندارد.


آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
208

آستان، بيست فقره فرمان و وقفنامه موجود است كه قديمى ترين آن ها به امضاى شاه طهماسب اول صفوى رسيده و صورت و مشخصات كامل موقوفات آن عصر در آن فرمان قيد گشته است. اين موقوفات عبارتند از:

1 ـ مزرعه ايرين

اين مزرعه در 25 كيلومترى جنوب تهران معروف به «ايرين چيچيگلو» واقع است. اين مزرعه كه در بلوك غار شرقى رى واقع بوده، يك ربع از آن را سيد شرف الدين (متولى آستان در عصر طغرل سلجوقى) وقف كرده و توليت آن را براى خود قرار داده و سه ربع ديگر آن را كيا ابوالقاسم بن كيا جمال الدين تهرانى از حاكمان و سادات آل كيا در مازندران و رى وقف كرده است. او نيز توليت آن را به سيد شرف الدين واگذار كرده است.

2 ـ مزرعه سيد عبداللّه ابيض

اين مزرعه وسيع، در محل امامزاده عبداللّه واقع در قسمت جنوبى آستان (در شهر رى) واقع است كه نصف آن را امير غياث الدين محمود نور كمال وقف كرده و توليت آن را به امير سيد خليل اللّه و امير سيد عنايت اللّه از متوليان آستان در عصر صفوى قرار داده است. اين موقوفه پس از آن ها به اولاد و فرزندان ذكور نسل به نسل منتقل مى گردد. واقف يك سوم آن را براى تصرف متوليان و باقى را براى مصرف فقرا، مستمندان و زايران اختصاص داده است.

3 ـ مزرعه عين آباد

اين مزرعه را پير على نامى وقف كامل (شش دانگ) آستان كرده و توليت آن را به سيد على شاه فرزند سيد شرف الدين حسين از متوليان آستان در قبل از صفويه سپرده است. خمس درآمدهاى داير شده اين مزرعه بابت حق التوليه به متولى و باقى آن پس از

  • نام منبع :
    آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/51992
تعداد بازدید : 134171
صفحه از 303
پرینت  ارسال به