281
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

70

سيد ضياء الدين طباطبايى ۱

فرزند سيد على آقاى يزدى ، و از طرف مادر شيرازى ، در سال 1270 خورشيدى در شيراز متولد شد . در سن دو سالگى به همراه پدرش از شيراز به تبريز رفت و تا سن 12 سالگى در آن شهر اقامت داشت . پس از مدتى اقامت در تهران در سال 1324 قمرى در سن 15 سالگى به شيراز بازگشت . آمدن او مصادف شد با مشروطيت . در شيراز كه بود گاهى در اين سن مقالاتى مى نوشت و بعد روزنامه اى به نام نداى اسلام منتشر كرد . پس از چندى به تهران آمد و روزنامه رعد را در سال 1293 خورشيدى در سن 23 سالگى منتشر نمود و پس از توقيف رعد چون امتياز روزنامه برق داشت . برق را منتشر كرد و بعد كه روزنامه رعد از توقيف درآمد همان رعد را انتشار داد .
سيد ضياء الدين در جركه مشروطه خواهان وارد شد و خود را در زمره هواخوهان انگليس قلمداد كرد و به طور ثابت تا آخر عمر در هواخواهى انگلستان باقى و برقرار ماند و از اين راه به موفقيت هاى شايانى نايل گرديد تا به جايى كه در كودتاى 1299 خورشيدى در سن 30 سالگى به مساعى مستر هاوارد او را به نخست وزيرى رسانيده و مقام اعلايى به وى ارزانى داشتند . از زمان پادشاهى فتحعلى شاه قاجار به بعد صدراعظمها ، رئيس الوزراءها و نخست وزيران اكثرا با نظر بيگانگان تغيير و تبديل مى يافتند و بعضى ها هم كه بودن آنان ، در سركار ، براى منافع بيگانگان مضر بنظر مى آمدند از ميان مى رفتند و به حياتشان بكلى خاتمه داده مى شد .

1.اين شرح حال از كتاب رجال بامداد استخراج شده است .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
280

69

ضياء الدين ابو القاسم عمر بن حسين رازى

(م ح 559 ق)

شفيق پارسا

عالم ، متكلم ، خطيب ، اديب و محدث شافعى اشعرى كه ساكن و خطيب رى بود . پدر فخرالدين رازى (وف 606 ق) است . علم كلام را از ابو القاسم انصارى ، شاگرد امام الحرمين فرا گرفت .
نثر نوشته هايش آنقدر زيباست كه حريرى در مقامات خود از آنها بسيار نقل مى كند . از آثارش:
غاية المرام فى علم الكلام ، در دو مجلد .

منابع

رى باستان ، ج 2 ، ص 336 ـ 337؛ ريحانة الادب ، ج 2 ، ص 148 ـ 149؛ معجم المؤلفين ، ج 7 ، ص 282؛ هدية العارفين ، ج 1 ، ص 784 .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 98032
صفحه از 395
پرینت  ارسال به